Foto Passerende binnenvaartschepen bij Rotterdam
Over de grote rivieren en kanalen in ons land vervoeren we 35% van alle goederen. Dat is een handige en milieuvriendelijke manier om het verkeer over de weg en het spoor te ontlasten. Daarom werkt Rijkswaterstaat aan vlot en veilig scheepvaartverkeer en aan vaarwegen die in goede conditie zijn. Dat laatste wordt door de groeiende onderhoudsopgave wel steeds ingewikkelder.
Fremantle Highway
Het oplossen van calamiteiten draagt op een belangrijke manier bij aan vlot en veilig scheepvaartverkeer. Op 25 juli ontstond rond middernacht op zo’n 30 km ten noorden van Ameland brand op het vrachtschip Fremantle Highway. Door de brand en de rook op het schip werd het een ingewikkelde reddingsoperatie. 23 bemanningsleden moesten worden geëvacueerd en een persoon is overleden. Rijkswaterstaat was nauw betrokken bij de beheersing en afwikkeling van dit incident. De MS Arca, ons meet- en oliebestrijdingsschip, was in de buurt voor de veiligheid en het bewaken van de waterkwaliteit. De Fremantle Highway werd op 3 augustus de Eemshaven binnengesleept en ging later naar Rotterdam.
Groot onderhoud
Een vlotte en veilige binnenvaart vraagt om vaarwegen die goed zijn onderhouden. Een fors deel van de bruggen, sluizen en stuwen in het Nederlandse hoofdvaarwegennet nadert echter het einde van de levensduur. In 2023 waren we dan ook volop bezig met het vervangen en renoveren daarvan. Zo hebben we eind maart 2023 het onderhoud aan de Noordersluis in IJmuiden succesvol afgerond. De sluis was na 9 weken weer operationeel. Door het uitgevoerde onderhoud kan de Noordersluis er weer jaren tegenaan.
Nieuwe Sluis Terneuzen
Sinds 2017 werken we aan de aanleg van de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Het bouwen is in de loop van 2023 zo goed als afgerond. Halverwege oktober is het laatste deel van de oude Middensluis Terneuzen gesloopt. Het eerste schip vaart eind 2024 door de Nieuwe Sluis.
Het sluizencomplex biedt een betere toegang en vlottere doorstroming voor de groeiende hoeveelheid schepen naar de havens van Terneuzen en Gent. Ook zorgt de Nieuwe Sluis voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk.
Meer lezen? Lees dan het artikel ‘Een Vlaams-Nederlands hoogstandje’.
Verruiming Twentekanalen
Op 4 juli 2023 heeft minister Harbers samen met de aanwezigen stilgestaan bij de afronding van de verruiming van de Twentekanalen. De Twentekanalen zijn een belangrijke logistieke schakel voor het vervoer van goederen over water. Met de verruiming van de Twentekanalen kunnen grotere en zwaarder beladen schepen veiliger en vlotter varen en zijn de havens van Almelo, Hengelo en Enschede beter bereikbaar. Dit is een stimulans voor de regionale economie en werkgelegenheid.
Vlot en veilig varen
Vanuit 10 verkeersposten en tientallen bediencentrales leidt Rijkswaterstaat dagelijks het scheepvaartverkeer vlot en veilig in goede banen. Met een doordachte bediening en bruikbare, actuele informatie begeleiden we schippers met zo min mogelijk wachttijden bij sluizen en bruggen naar hun bestemming.
In 2023 kampte Rijkswaterstaat echter met vaarwegstremmingen, doordat de bediening van bruggen en sluizen uitviel. Vooral bij sluizen in Zeeland gebeurde dit. Een belangrijke oorzaak daarvoor was een tekort aan bedienend personeel. Die schaarste, en het oplossen van de stremmingen, is later in het jaar gedeeltelijk verholpen. Zo is sinds 1 oktober de bediening van de sluis Hansweert en de Krammerjachtensluis weer volledig hervat. Voor andere sluizen golden tot 1 december nog wel aangepaste bedientijden. Rijkswaterstaat zet met zijn wervingscampagne ‘Gun jezelf Rijkswaterstaat’ extra in op het werven van onder meer bedienend personeel.
Handhaving op het water
Vooral in de zomermaanden zitten recreatieschippers en binnenvaartschippers nogal eens letterlijk in elkaars vaarwater. Bovendien kennen recreanten lang niet altijd de vaarregels. Dat leidt soms tot gevaarlijke situaties. Om ongelukken te voorkomen houdt Rijkswaterstaat continu toezicht op het water, onder meer met patrouilleschepen.
Om onze vaarwegen voor iedereen veilig te houden, vond in het Pinksterweekend een handhavingsactie plaats op de Maas. Een groep mobiel verkeersleiders van Rijkswaterstaat was daar samen met de politie aanwezig om te controleren of vaarweggebruikers zich aan de vaarregels hielden en om ongewenst gedrag op het water aan te pakken. Tijdens dit weekend werden 77 processen-verbaal uitgedeeld. Snel varen en het niet dragen van een dodemanskoord waren de meest geziene overtredingen.
Mogen we je nog een paar vragen stellen over dit Jaarbericht? Klik dan hier.