Dit artikel hoort bij: Rijkswaterstaat Jaarbericht 2021
Projecten in beeld
Uit het water, naar de werf
Een flinke aanvaring met een Duits vrachtschip half mei leidde ertoe dat de Gerrit Krolbrug in Groningen niet meer dicht kon. De vaarweg Lemmer-Delfzijl was daardoor gestremd. Door het beweegbare deel van de brug naar de kant te schuiven, maakten we de vaarweg weer toegankelijk. Nader onderzoek moest uitwijzen of dit deel volledig hersteld kon worden. Daarom hebben we het brugdeel opgetild en over het water naar de werf van Rusthoven vervoerd.
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Go-Barry go
Een slimme mobiele barrier die het werken-aan-de-weg veiliger maakt? Go-Barry! Deze 36 m lange mobiele barrier vervangt geleiderails of pilonnen en kan met een afstandsbediening makkelijk opzij worden gereden om een andere rijstrook verkeersvrij te maken. Hiermee kan bij een calamiteit direct ruimte worden geboden aan hulpdiensten. Een innovatie waar we trots op zijn!
Bekijk de Go-Barry-video
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
30 innovatieve betonblokken
Netto nul CO
2
uitstoten: dat is onze ambitie voor 2030. Om dit te bereiken moeten we onder meer de productie van ons beton zoveel mogelijk verduurzamen. In de Proeftuin Afsluitdijk bieden we 8 partijen uit de betonsector de kans om hun innovatieve, duurzame betonmengsels in de praktijk te testen. Deze mengsels zijn toegepast in 30 innovatieve betonblokken waar we de Afsluitdijk mee versterken. Een unieke proeftuin!
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Duurzaam strooien
De winter van 2020-2021 gaat de boeken in als koud en sneeuwrijk. Onze strooiwagens reden dan ook vaker uit dan in de laatste winters. In totaal strooiden we 135 miljoen kilo zout over 1.577.830 km aan rijstroken. Dit jaar maakten we daarbij voor het eerst gebruik van een volledig elektrische strooiwagen. In de toekomst willen we dit soort duurzame machines veel vaker inzetten bij het ijs- en sneeuwvrij maken van onze wegen.
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Toegangspoort Twente beter bevaarbaar
Bij sluis Eefde luidde op 1 juli 2021 de scheepsbel. Marjolijn van de Zandschulp, hoofdingenieur-directeur Oost-Nederland, opende met een kordate slinger aan de klepel het vernieuwde en energieneutrale sluizencomplex. Na ruim 3 jaar bouwen en renoveren is de toegangspoort naar Twente sneller bevaarbaar geworden voor grotere en zwaarder beladen schepen.
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Beter watermanagement met drones
We onderzoeken voortdurend nieuwe technieken om slimmer en sneller te werken in het scheepvaartverkeer- en watermanagement. Het project Drone2Go is daarvan een mooi voorbeeld. We experimenteren met zelfstandig vliegende en op afstand bedienbare drones die inzetbaar zijn op meerdere locaties en voor meerdere toepassingen. Zo kunnen we straks sneller inspelen op incidenten op het water. Stapsgewijs testen we deze in praktijkgebied Nijmegen-Tiel. Meer weten over Drone2Go?
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Reevesluis mét kluunvoorziening
Tot eind 2022 werken we hard om de regio IJsseldelta waterveiliger te maken. Op 4 oktober 2021 vierden we daar een mooie mijlpaal: de opening van het Reevesluiscomplex. Deze nieuwe sluis verbindt de dijkringen van Flevoland en de IJsseldelta en voorkomt hoge waterstanden op de Veluwerandmeren. Het sluiscomplex bestaat uit een schutsluis, een spuisluis en een vispassage. Leuk detail: aan de oostzijde is een kluunvoorziening voor schaatsers gemaakt.
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Eerste zeeschip geschut in Zeesluis IJmuiden
In oktober 2021 hebben we de bouw van Zeesluis IJmuiden afgerond. Met afmetingen van 500 (l) x 70 (b) x 18 (d) meter is deze zeesluis de grootste in zijn soort ter wereld. Een maand later volgde een tweede mijlpaal: de Petrel Pacific met bestemming Amerikahaven werd als eerste zeeschip in Zeesluis IJmuiden geschut. Op 26 januari 2022 heeft koning Willem-Alexander de zeesluis officieel geopend.
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Zo succesvol is de Zandmotor
Zand werkt! De evaluatie ’10 jaar Zandmotor’ wijst onmiskenbaar uit dat onze Zandmotorpilot een succes is. Voor deze pilot legden we een schiereiland van 21,5 miljoen kuub zand aan voor de kust van Kijkduin (Den Haag). De pilot moest uitwijzen of wind en stroming het zand langs de kust en richting de duinen zouden kunnen verspreiden. Zo kunnen we de kust voor de lange termijn te versterken en een dynamisch natuur- en recreatiegebied vormen. Check!
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Megatransport dwars door Rotterdam
Met een brug door het centrum van een grote stad varen; dat doen we niet elke dag. Maar op 10 mei 2021, midden in de nacht, voeren we met de tijdelijke boogbrug die naast de bestaande Suurhoffbrug moest komen dwars door Rotterdam. Het transport van het gevaarte van zo’n 200 m lang, 20 m breed en ruim 40 m hoog was te volgen via een livestream en trok - uiteraard - veel bekijks.
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Bijzondere wegstrook
Onze wegen kunnen én moeten duurzamer aangelegd worden. Hoe precies, dat wordt onder meer onderzocht op de A58 Kloosters bij Oirschot. Hier werd op 27 september 2021 het startsein gegeven voor de aanleg van een Innovatiestrook. De Innovatiestrook fungeert als testlocatie voor duurzame wegenbouw: de aannemer werkt hier met circulaire materialen en stoot tijdens de aanleg geen CO
2 uit. Benieuwd naar de ervaringen?
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Duurzame dots: de N3 kan weer jaren mee
Na ruim een jaar is de 10 km lange N3 weer beschikbaar voor verkeer, mét een aantal duurzame en diervriendelijke aanpassingen. Zo plaatsten we 300 masten met energiezuinige ledverlichting, werd oud asfalt hergebruikt en kozen we voor duurzame ‘dot-markering’ in plaats van volle witte lijnen. Ook aan de dieren is gedacht met een nieuwe faunatunnel en 4 onderdoorgangen heringericht met faunavoorzieningen.
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Helemaal van deze tijd: duurzaam onderhoud A6
Wegdoen wat je opnieuw kunt gebruiken, is niet meer van deze tijd. Vanuit die gedachte werkten we samen met aannemer Heijmans zo duurzaam en circulair mogelijk aan het project groot onderhoud A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug. Het resultaat: 50% minder milieu-impact én de A6 die met recht als duurzaam en circulair bestempeld kan worden. We kregen wel te maken met een aantal uitdagingen. Weten welke?
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Ruim baan voor de binnenvaart
We werken continu aan een goede bereikbaarheid over water. Ook voor heel grote en/of heel diepe schepen. Daarom hebben we het Julianakanaal rond Haven Stein over een lengte van 400 m breder en dieper gemaakt. Het kanaal is nu ter plaatse geschikt voor grotere en diepere binnenvaartschepen. Geïnteresseerd in hoe we dit precies gedaan hebben?
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Zwerfafval opruimen na hoogwater
Enorme hoeveelheden water stroomden in de zomer het Nederlandse stroomgebied in. En met dat water kwam het zwerfval. Van boomstammen tot complete inboedels: er dreef van alles langs. Toen het water weer zakte, zetten de rivieren dit afval deels af op de oevers en uiterwaarden. Het opruimen hiervan was een enorme klus, waarbij we werden geholpen door onder meer vrijwilligers én onze aannemers. Benieuwd hoe we de enorme puinhoop hebben opgeruimd?
Bekijk dit project
* Klik opnieuw op de foto om het venster af te sluiten.
Hoe werkt deze pagina?
Meer weten over een van deze projecten? Klik op de betreffende foto.
Op deze kaart staat een selectie van Rijkswaterstaatprojecten. Een compleet overzicht van onze projecten en werkzaamheden is te vinden op www.rws.nl