De toenemende drukte op het IJ levert steeds vaker gevaarlijke situaties op. In het programma De Digitale Rivier werkt Rijkswaterstaat samen met andere vaarwegbeheerders én schippers aan innovatieve instrumenten voor een veilige doortocht. ‘Samen kunnen we tot heel mooie producten komen’, verwacht binnenvaartschipper Andries de Weerd. 

Andries de Weerd, binnenvaartschipper

(Verschillende schepen op een rivier. Beeldtekst: Deze video bevat ook archiefbeelden van vóór de COVID-19-pandemie.)

VOICE-OVER: Binnenvaartschepen, pontjes, cruises, recreatieboten.
Het Amsterdamse IJ is een vrolijke mengelmoes van beroeps- en pleziervaart,
maar de groeiende drukte op de rivier levert ook steeds vaker gevaarlijke situaties op.
ANDRIES DE WEERD: Ik vaar regelmatig als beroepsschipper op het IJ.
Vooral met mooi weer kan het er enorm druk wezen.
Dan heb je normaal de ponten en de rondvaart,
dat zijn professionele gebruikers, maar daar komen dan de recreanten bij
die van alle kanten het IJ op komen.
Ze zijn met zichzelf bezig, kijken niet meer achterom,
en dat levert best wel heel gevaarlijke situaties op.
VOICE-OVER: Rijkswaterstaat onderzoekt daarom nieuwe oplossingen
om varen op het IJ veiliger te maken.
Met behulp van sensoren en slimme camera's
die de vaarbewegingen van schepen registreren en onthouden,
kunnen we met name plezierbootjes beter dan voorheen in kaart brengen.
Het stelt ons in staat om in te grijpen bij drukte.
De data van deze slimme camera's en sensoren
willen we met innovatieve instrumenten ook met schippers delen.
Denk aan digitale informatiepanelen
die de actuele situatie op het water laten zien.
We doen dit niet alleen, maar werken samen met andere vaarwegbeheerders en betrokkenen
en met de schippers van recreatie- en beroepsvaart.
DE WEERD: Wij als beroepsschippers,
wij varen op veel verschillende schepen onder veel verschillende omstandigheden.
Degenen die de plannen maken,
die kennen niet al die omstandigheden en kenmerken van die schepen.
Daarom is het belangrijk dat we het samen doen, zeker met de recreatievaart.
VOICE-OVER: De ontwikkelde instrumenten testen we ook samen met deze schippers,
zodat we zeker weten dat ze varen veiliger maken,
op het IJ en andere drukke vaarwegen in Nederland.
DE WEERD: Ik kan me voorstellen dat, als we straks met vier of vijf grote schepen
vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal het IJ op komen varen,
dat als mensen dan met een klein bootje vanaf de grachten het IJ op willen,
dat die dus via matrixborden gewaarschuwd worden van: doe het nu even niet.
Wacht even totdat die vijf grote schepen gepasseerd zijn
en dan is het IJ weer voor jullie.
Op die manier, met die nieuwe technieken, kun je slimme oplossingen maken
waarbij de veiligheid wordt verhoogd op het IJ.

(Aldus Andries de Weerd. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? www.digitalerivier.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2021.)

RUSTIGE MUZIEK DIE WEGEBT