Rijkswaterstaat werkt regelmatig samen met andere organisaties, zoals de Provincie Zeeland. Deze zomer staan er verschillende werkzaamheden gepland aan de Philipsdam (N257) en Krammerbrug. Deze weg is een belangrijke verbindingsweg voor inwoners van de gemeente Tholen, Schouwen-Duiveland, Steenbergen en Goeree-Overflakkee. Christian Hoek, adviseur assetmanagement civiel bij Rijkwaterstaat en Wim Roelse, projectleider civiel van Provincie Zeeland, werken komende zomer nauw samen om verkeershinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. In dit dubbelinterview blikken ze vooruit op de aanstaande werkzaamheden.
Christian: ‘Bij de Krammerbrug vervangen we de slijtlaag van het beweegbare gedeelte van de brug. Op het vaste gedeelte van de brug wordt de deklaag van het asfalt en de voegrubbers vervangen. Als de weg toch is afgesloten voor de werkzaamheden van de provincie, kunnen wij als Rijkswaterstaat gelijktijdig het werk op de Krammerbrug en sluis uitvoeren. Zo beperken we zoveel mogelijk de hinder voor het verkeer en de hoge vaart. Als we deze werkzaamheden los van elkaar zouden uitvoeren, zou alles twee keer afgesloten moeten worden. Nu is dat maar een keer.’
Wim: ‘Bij het kruispunt halverwege de Philipsdam wordt een ovale rotonde aangelegd en gaat de snelheid van 100 naar 80 km per uur. De aansluiting van de parallelweg bij de rotonde op Sint Philipsland wordt aangepast, zodat fietsers veiliger kunnen oversteken. Ook wordt er voor de eerste keer in Zeeland een wilddetectiesysteem aangelegd.
Het project zal een grote impact hebben op de omgeving. We sluiten de weg volledig af en het verkeer kan er niet overheen rijden. Dat levert veel hinder op, omdat de omleidingsroute zorgt voor een flink langere reistijd. Voor fietsers zorgen we dat er tijdelijk een pont vaart.
Voor dit project hebben we het werk van Rijkswaterstaat meegenomen in ons contract. Met Rijkswaterstaat hebben wij hiervoor een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Samenwerken gaat niet vanzelf. Het kost extra tijd in de voorbereiding, maar het levert ook veel op. De grootste winst is voor de gebruikers van onze infrastructuur en daar doen we het uiteindelijk voor.’
Christian: ‘Er zijn veel gezamenlijke overleggen geweest om te bepalen welke maatregelen genomen moeten worden. De gegevens hiervoor komen uit inspecties die Rijkswaterstaat heeft uitgevoerd in het verleden. Ook op het gebied van communicatie trekken we samen op met Provincie Zeeland.
We zien daarnaast dat er steeds meer kennisdeling ontstaat vanuit beide kanten en ook met andere partijen. Het netwerk wat je kan benutten wordt steeds groter. De Provincie heeft behoefte aan kennis die wij in huis hebben en vice versa. Die kennis kan je dan onderling met elkaar delen.’
Wim: ‘De Provincie heeft veel bruggen in haar beheer, net als Rijkswaterstaat. Op de provinciale bruggen hebben wij regelmatig de slijtlagen vervangen. We maken steeds meer gebruik van elkaars technische kennis en liften met elkaar mee bij aanbestedingen. Ook wisselen we op landelijk niveau kennis uit. Zo krijgen we advies vanuit het team Grote Projecten en Onderhoud (GPO) van Rijkswaterstaat. We versterken elkaar door het delen van al deze kennis. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt iets wat ook steeds belangrijker is.
Samenwerkingen met Rijkswaterstaat zullen in de toekomst steeds vaker voorkomen. Financieel levert het een voordeel op, maar belangrijker: je zorgt zo voor minder hinder voor gebruikers.’
Data werkzaamheden
De werkzaamheden zijn van maandag 8 juli 06.00 uur t/m zondag 21 juli 22.00 uur en van maandag 12 augustus 06.00 uur t/m vrijdag 23 augustus 22.00 uur. De weg is dan afgesloten en het verkeer wordt met gele borden omgeleid via de A4, de A29 en de N59.
Van maandag 8 juli 07.00 uur t/m vrijdag 19 juli 17.00 uur wordt de slijtlaag op het beweegbare gedeelte van de Krammerbrug vervangen. Tijdens deze periode is de hoge vaart gestremd. Ook is in deze periode de parallelweg niet beschikbaar voor fietsers en langzaam verkeer.
Kijk voor meer informatie op de projectpagina.