De Tholensebrug is een belangrijke verbinding voor Zeeland, per etmaal rijden hier twintigduizend voertuigen overheen. Dat zijn er stuk meer dan toen de brug gebouwd werd. De toegenomen verkeersbelasting door meer en zwaardere voertuigen heeft de slijtage van de brug aanzienlijk versneld. ‘Het is van belang dat we onderhoudswerkzaamheden uitvoeren om toekomstige problemen te voorkomen,’ vertelt Arjen Francke, omgevingsadviseur. In dit artikel legt Arjen uit voor welke uitdagingen Rijkswaterstaat staat.

Arjen Francke, omgevingsadviseur bruggen

In de jaren ’70, bij de aanleg van het Schelde-Rijnkanaal, legde Rijkswaterstaat vier boogbruggen aan over het Schelde-Rijnkanaal. Dit zijn de Slaakbrug, Vossemeersebrug, Tholensebrug en de Bathse brug. In de afgelopen jaren zijn al verschillende maatregelen genomen om de veiligheid van deze bruggen  te waarborgen. Ondanks deze inspanningen blijft de noodzaak voor groot onderhoud bestaan. Vanaf 2030 voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit. Tot die tijd houden we de bruggen veilig met overbruggingsmaatregelen. Deze maatregelen bestaan uit extra inspecties, reparaties om de levensduur van brugonderdelen te verlengen en het vervangen van onderdelen die echt einde levensduur zijn en niet kunnen wachten op het groot onderhoud. De werkzaamheden aan de Tholensebrug zijn een belangrijk onderdeel van de overbruggingsmaatregelen, bedoeld om de functionaliteit van de brug  te waarborgen.

De Tholensebrug is één van de vier boogbruggen over het Schelde-Rijnkanaal die toe zijn aan groot onderhoud.

Werkzaamheden combineren waar mogelijk

‘We hoeven de brug maar één keer af te sluiten, wat de overlast aanzienlijk vermindert’

Tijdens de afsluiting van de Tholensebrug combineren we onderhoud aan vier verschillende onderdelen. Arjen legt uit welke onderdelen dat zijn: ‘Ten eerste de 11 enkelvoudige voegovergangen. Een voegovergang is het onderdeel van de brug dat zorgt voor de aansluiting tussen het brugdek en het wegdek voor en na de brug. Tegelijk vervangen we de vangrails. Deze stalen constructies naast de weg zorgen ervoor dat voertuigen die van de weg raken, worden opgevangen en voorkomen zo dat ze naast de weg belanden. Daarnaast vervangen we het asfalt en de hemelwaterafvoer van de brug.’

Arjen licht verder toe: ‘Het combineren van verschillende onderhoudswerkzaamheden zorgt ervoor dat we de brug één keer hoeven af te sluiten, wat de overlast voor weggebruikers aanzienlijk vermindert. We zijn ons bewust van de impact van deze afsluiting en doen er alles aan om de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.’

Voor de scheepvaart op het Schelde-Rijnkanaal veroorzaken de werkzaamheden geen hinder. Meer informatie over de werkzaamheden is te vinden op de projectpagina van Rijkswaterstaat.

Hinder

De werkzaamheden worden in twee fasen uitgevoerd.

  1. De parallelweg van de Tholensebrug is van zaterdag 19 oktober 07.00 uur tot en met zondag 27 oktober 21.00 uur volledig afgesloten voor autoverkeer. Voetgangers, fietsers en bromfietsers kunnen via een tijdelijke route op de hoofdrijbaan de brug blijven gebruiken.
     
  2. De hoofdrijbaan van de Tholensebrug is van zondag 27 oktober 21.00 uur tot en met maandag 18 november 07.00 uur afgesloten voor autoverkeer. Autoverkeer wordt tijdens de werkzaamheden omgeleid via de Oesterdam (N659, A58 en A4). De omleidingsroute wordt met gele borden aangegeven. De extra reistijd bedraagt ongeveer 30 minuten.