Foto Kreekraksluizen
Rijkswaterstaat werkt aan het onderhoud van bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Veel van deze objecten zijn gebouwd in de jaren 60, 70 en 80 en een groot deel is aan renovatie of vervanging toe. Benieuwd wat we de afgelopen tijd zoal hebben gedaan in het kader van een Bereikbaar Zeeland? U leest hier het laatste nieuws.
Grootschalige onderhoudswerkzaamheden Kreekraksluizen
In september 2023 zijn de haalkabels en veerbuffers van de westkolk van de Kreekraksluizen vervangen. Dit jaar is de oostkolk van de sluizen aan de beurt. Van 5 augustus tot en met 27 september 2024 voeren we groot onderhoud uit aan een aantal verschillende onderdelen. Vanaf 12 augustus starten in Zuid-Limburg werkzaamheden aan het Julianakanaal. We verwachten daardoor extra drukte.
Haal- en omloopkabels worden gewisseld, twee sluisdeuren worden gewisseld zodat ze kunnen worden geconserveerd, we reviseren deurgeleidingen en voeren onderhoud uit aan elektromotoren.
Wachttijden bij de Kreekraksluizen kunnen als gevolg van de werkzaamheden oplopen tot 10 uur. Om de drukte te beheersen is verkeersbelegeiding gedurende de stremming van de oostkolk aanwezig, worden ligplaatsen in de vluchthaven van Tholen tijdelijk ingezet als wachtplaats, en worden uurberichten verspreid via verkeersposten en Dynamische Route Informatiepanelen langs de vaarweg.
Meer informatie is te vinden op de projectpagina Schelde-Rijnkanaal: onderhoud Kreekraksluizen.
Vier bewegingswerken uit de Oosterscheldekering
Het was weer een indrukwekkend gezicht: op 30 april en 2, 6 en 8 mei hesen we per dag één bewegingswerk uit voor groot onderhoud.
Dit jaar renoveren we één van de langste en grootste cilinders van de Oosterscheldekering: Roompot 15. Deze zit midden in de geul, waar het water het diepst is en de schuif het grootst. De cilinder heeft een hoogte van maar liefst 21 meter en weegt ongeveer 100 ton.
De ervaring die we opdoen in deze eerste fase van het project gebruiken we om de werkmethode steeds verder te verbeteren. Hierover vertelden we eerder in het E-zine. Met de opgebouwde ervaring in het hijsen van de cilinders hebben we dit jaar de afsluiting van de N57 voor automobilisten terug kunnen brengen van twee uur naar een half uur.
Na de renovatie in de werkplaats, plaatsen we de bewegingswerken terug op de kering. Dit vindt plaats in augustus. De exacte data maken we bekend op onze projectpagina en socialmediakanalen.
Werkzaamheden N57 tussen Middelburg en Vrouwenpolder
In september vervangen we het asfalt op de N57, tussen Middelburg en Vrouwenpolder. Op dit traject van acht kilometer lang, fresen we de deklaag af en brengen we stiller asfalt en een nieuwe deklaag aan.
Ook vernieuwen we het asfalt op de drie rotondes die op dit traject liggen. Daarnaast plaatsen we een verhoogde rijbaanscheiding om de verkeersveiligheid te vergroten en we passen de beginpunten van de vangrails aan.
Om deze werkzaamheden uit te voeren, moeten we de N57 meerdere weekenden afsluiten voor verkeer. We voeren de werkzaamheden niet overal tegelijk uit. In 4 verschillende weekenden zijn verschillende delen van de N57 afgesloten, dit levert hinder op voor het verkeer. Meer informatie volgt via de projectpagina en onze socialmediakanalen.
Video: Slijtlagen beweegbare bruggen Zeeland
Project vervanging slijtlagen: update en planning
In het vorige magazine vertelden we uitgebreid over het project slijtlagen. Inmiddels zijn de brug over de Bergse Diepsluis en de fietsbrug over de Grevelingensluis voorzien van een nieuwe slijtlaag. In juli vervolgen we dit project met het vervangen van de slijtlagen op de Krammerbrug. In dit artikel vertellen we hier meer over. Van maandag 16 september tot en met dinsdag 24 september volgen de slijtlaag van de Grevelingenbrug en die van de Oosterscheldeburg over de Zandkreeksluis. Beide sluizen zijn dan volledig gestremd voor scheepvaartverkeer.
In deze video vertelt omgevingsadviseur Paul vanaf de brug over de Bergse Diepsluis meer over het project slijtlagen en uit welke stappen het vervangen van een slijtlaag bestaat.
Het aanbrengen van de slijtlaag is zeer weersgevoelig. Het mag niet te koud en niet te vochtig zijn. Daarom kan een nieuwe slijtlaag op deze bruggen alleen in de periode tussen april en september worden aangebracht.
In april 2025 gaan we dan ook verder met het vervangen van de slijtlagen op de Grevelingensluis den Ysere Ryve (parallelweg N59) en de Hongersdijckbrug over de Zandkreeksluis.