De Haringvlietbrug is toe aan een grondige opknapbeurt. Het beweegbare deel is in 2023 vervangen. Ook werden er verstevigingswerkzaamheden uitgevoerd aan het vaste deel van de brug. Twee megaklussen, die dankzij een slimme, eenvoudige en oplossingsgerichte aanpak succesvol verliepen.
Bij de oplevering in 1964 was de Haringvlietbrug de langste verkeersbrug van Europa. Een essentiële schakel in de snelweg A29, die de Hoeksche Waard verbindt met Goeree Overflakkee en Noord-Brabant. De brug heeft in de loop der jaren steeds meer en zwaarder verkeer te verwerken gekregen. Op werkdagen rijden er gemiddeld 66.000 voertuigen overheen. Daarom was er een grondige opknapbeurt nodig. In juli 2023 werd het beweegbare deel van de brug vervangen en werden de klep, het bewegingswerk en de technische systemen voor de bediening, bewaking en besturing vernieuwd. De bediening van de brug verhuisde naar de locatie bij de Volkeraksluizen. Combinatie Mobilis en Croonwolter&dros was in opdracht van Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor de renovatie van de beweegbare delen. Met Hollandia Infra en Machinefabriek Rusthoven gingen zij een partnerschap aan voor het stalen val en de bewegingswerken.
Teamgeest
De eerste gesprekken over de versterkingswerkzaamheden vonden plaats in januari 2023. Er was dus relatief weinig voorbereidingstijd vanwege de noodzakelijke koppeling met de werkzaamheden aan de klep. Maar volgens Erwin Kommeren, technisch manager bij Rijkswaterstaat, waren zowel Rijkswaterstaat als Hollandia Services prima tegen de druk bestand. ‘We hadden een groot vertrouwen in elkaars deskundigheid en vakmanschap. Daardoor konden we er goed mee omgaan. We werkten niet als opdrachtgever en opdrachtnemer, maar waren eerder partners die elkaar aanvulden.’ Arjan Baas, technisch projectmanager bij Hollandia, bevestigt dit. ‘De teamgeest zorgde ervoor dat er direct een positieve houding van “We gaan het gewoon regelen” ontstond. Zo kregen we het voor elkaar dat er begin april 2023 al een bouwplaats beschikbaar was en we met de voorbereidende werkzaamheden konden beginnen.’ En er moest heel wat gebeuren: onder meer de vervanging van 36 verticale tussensteunpunten en 18 stalen verbindingsbalken. Baas: ‘Als je bedenkt dat die balken elk 80 kg wegen, zegt dat wel iets over de opgave waar we voor stonden.’
KIS-methode
Een manier waarop de partijen vanaf dag één tempo maakten, was door papierloos te werken. Dossiers aanleggen kost dan veel minder tijd. Ook hanteerden ze de KIS-methode: Keep It Simple. ‘Door vooraf veel te discussiëren over prioritering en fasering, lukte het ons om het project klein en overzichtelijk te houden’, geeft Kommeren aan. ‘Hierdoor hoefden we geen concessies te doen aan de veiligheids- en kwaliteitseisen.’ Baas vult aan: ‘Een belangrijk onderdeel van de intensieve voorbereidingsperiode was ook de tijdige selectie van partners. Voor bijvoorbeeld het leveren van drijvend materieel en steigerbouw.’ Elk project kent zo zijn tegenslagen, maar die werden bij de Haringvlietbrug getackeld dankzij de KIS-methode. Kommeren geeft een voorbeeld: ‘Het leek ons vooraf het beste om de originele verbindingsstukken tussen de brugdelen te behouden en te versterken. In de praktijk bleek dit lastiger dan gedacht. Toen hebben we besloten om deze in hun geheel te vervangen. Dat ging ook nog eens sneller.’
Slim en innovatief
Rijkswaterstaat en Hollandia zochten samen naar slimme en innovatieve manieren om behalve snel ook doelmatig te werken. Zo werd er een mobiel werkplatform ingezet, dat door rails langs de zijkant van de brug heen en weer kon bewegen. Schilders konden zo veilig een nieuwe verflaag aanbrengen, terwijl het verkeer gewoon doorreed. ‘Het mooie is dat dit platform een tweede leven krijgt’, zegt Baas. ‘We gaan het bij andere projecten opnieuw inzetten.’ Daarnaast waren er mobiele containers beschikbaar met brancards, brandblussers, een AED en andere middelen voor bedrijfshulpverlening. Die waren hierdoor altijd binnen handbereik. Maar de opvallendste manier om tijd te winnen, was de inzet van e-bikes. ‘Een idee van Arjan’, zegt Kommeren. ‘Op een werkvlak van meer dan 1 km lang, is een e-bike een heel efficiënte manier om je te verplaatsen.’ Baas noemt het zelf een gouden greep. ‘Met één fiets is maar liefst 650 km afgelegd.’
Geheim achter het succes
De samenwerking trok de aandacht van de top van Rijkswaterstaat. Die kwam langs om zijn waardering uit te spreken en vroeg naar het geheim achter het succes. Maar dat is er niet echt, of het moet zijn dat er veel overeenkomsten bestaan tussen de technisch managers. ‘We komen allebei uit Brabant en vinden humor belangrijk’, geeft Baas aan. ‘Alles loopt beter als je plezier hebt in het werk. Die instelling zie je terug op de werkvloer. Daarnaast heeft Erwin eerder aan de opdrachtnemerskant gewerkt, wat zorgt voor meer wederzijds begrip. We vinden dezelfde dingen belangrijk. Dat kan om een opgeruimde werkplek gaan, maar ook om de inrichting van een kwaliteitssysteem, zodat geborgd is dat wat op papier staat op de juiste manier wordt uitgevoerd.’ Tot het eind 2024 verrichten Rijkswaterstaat en Hollandia nog aanvullende werkzaamheden. Denk aan het herstellen van scheuren in stalen delen en afgebroken klinknagels. Dit gebeurt zonder hinder voor het verkeer. Na 2030 krijgt het vaste deel van de Haringvlietbrug een opknapbeurt.
Het werk aan de Haringvlietbrug was een immense klus, waar vele honderden vakmensen samen bergen werk hebben verzet. Deze video geeft een samenvatting van de verrichte werkzaamheden.
Ook in dit magazine!
- Bureau Herberekeningen: loslaten en elkaar slimmer maken
- Robuust modelinstrumentarium voor verkeers- en vervoerprognoses
- Inkoopbeleid: Rijkswaterstaat en markt kunnen niet zonder elkaar
- Gelijkwaardig samenwerken: goed op weg bij het Noordzeekanaal
- InfraTech 2025 brengt experts, kennis en innovatie samen
- Proef: schippers wijzen op riskante doorvaarthoogte
- Martin Wijnen en Ton Hillen in nieuwe podcast ‘Kan het samen’