Organisatiestructuur van het LMA

In het Convenant melden bedrijfs- en gevaarlijke afvalstoffen 2017 zijn de afspraken vastgelegd over de aansturing, de taken en de financiering van het Landelijk meldpunt afvalstoffen (LMA). Rijkswaterstaat is aanwezen als landelijke meldinstantie. Het LMA is bij Rijkwaterstaat ondergebracht binnen de directie Leefomgeving. 

Opdrachtgeverschap

Het LMA heeft drie opdrachtgevende partijen: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Rijkswaterstaat is aangewezen als landelijke meldinstantie. De staatssecretaris van IenW verstrekt jaarlijks aan Rijkswaterstaat de opdracht voor uitvoering van de LMA-functie. Het convenant beschrijft de LMA-functie als direct ondersteunend voor toezicht en handhaving en monitoring van de afvalstoffenregelgeving.

De Stuurgroep LMA zorgt voor de inhoudelijke aansturing. De stuurgroep bestaat uit:

  • Vertegenwoordiger namens de Staatssecretaris van IenW
  • Vertegenwoordiger namens de provincies
  • Vertegenwoordiger namens de gemeenten
  • Adviseur vanuit de omgevingsdiensten

De stuurgroep overlegt twee maal per jaar, gekoppeld aan de voortgangsrapportages.

De omvang van de opdracht is bij opstellen van het convenant vastgesteld op 2,2 miljoen euro, met een jaarlijkse indexering.

Organisatie

Het team LMA kent de volgende functies:

  • Inhoudelijk coördinator
  • Medewerkers meldkamer en helpdesk
  • Adviseurs (VTH, data-analyse, communicatie & relatiebeheer en circulaire economie)
  • Adviseurs informatievoorziening (meldsysteem AMICE)