Waar staat het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen voor?

Het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) is de landelijke meldinstantie voor afvalstoffen, aangewezen door de Staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De Wet milieubeheer is de grondslag voor deze taak, en is uitgewerkt in het Besluit en de Regeling melden bedrijfs- en gevaarlijke afvalstoffen 2017. 

Profiel van het LMA

Het LMA streeft naar een veilige en duurzame leefomgeving. Het LMA ondersteunt partners op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving, beleidsmakers en bedrijven door inzicht te geven in afval en circulaire materiaalstromen. Dit doet het LMA door het registreren en beschikbaar stellen van meldgegevens op basis van het Besluit melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen. We streven naar:

  • Betrouwbare en efficiënte verwerking van meldgegevens;
  • Gebruiksvriendelijk beschikbaar stellen van meldgegevens;
  • Opstellen van informatieproducten die aansluiten bij maatschappelijke vraagstukken;
  • Ondersteuning voor een juist gebruik van de meldgegevens. 

De door het LMA verzamelde meldgegevens worden primair gebruikt voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Daarnaast worden de meldgegeven gebruikt voor het monitoren en ontwikkelen van beleid. Het LMA ziet kansen om de meldgegevens in te zetten voor de transitie naar een circulaire economie.

De partners van het LMA zijn primair de omgevingsdiensten, provincies en gemeenten. Het LMA werkt samen met andere toezichthoudende en handhavende partijen zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport en politie. Voor bedrijven is het LMA de partner die het melden faciliteert met behulp van het meldsysteem en een helpdesk.

Taken van het LMA

Het LMA voert diverse taken uit:

  • Het ontvangen, registreren en beheren van meldgegevens over ontvangst en afgifte van afvalstoffen;
  • Het signaleren van het uitblijven van meldingen;
  • Het beschikbaar stellen van de meldgegevens;
  • Het beheer en onderhoud en de ontwikkeling van het meldsysteem AMICE;
  • Het opstellen van rapportages en analyses;
  • Het adviseren van gebruikers en opdrachtgevers;
  • Het leveren van informatie en instructies over de werking van het meldsysteem en onderliggende wet- en regelgeving;
  • Het ontwikkelen en beschikbaar stellen van kennis over afvalstromen;
  • Het leveren van advies en gegevens voor beleidsmonitoring en beleidsontwikkeling.