Foto Zandkreeksluis

Jaarlijks passeren 20 tot 25 duizend schepen de Zandkreeksluis, waarvan 90% recreatievaart. Ook de twee bruggen worden druk gebruikt. Op een zomerdag rijden er meer dan 30 duizend auto’s overheen. Veel onderdelen van de Zandkreeksluis hebben het einde van hun levensduur bereikt. In 2026 start daarom een grote renovatie van de sluis. Sommige onderdelen van de sluis kunnen zo lang niet wachten en pakken we al eerder aan. Zo is een groot deel van de remming- en geleidewerken van de sluis in 2024 vervangen. Wat staat er in 2025 op het programma? Omgevingsmanager Joke Batelaan licht toe.

Joke Batelaan, omgevingsmanager Rijkswaterstaat

Lees in dit artikel meer over het groot onderhoud van de Zandkreeksluis.

‘We starten nu waar we in augustus 2024 gebleven zijn. Toen hebben we de werkzaamheden aan de Zandkreeksluis stil moeten leggen omdat er in mei een verzakking van het oostelijk sluishoofd werd geconstateerd die verder toenam’, begint Joke haar verhaal. ‘Doordat maar één brug beschikbaar was, leidde dit vanaf eind augustus tot beperkingen voor de scheepvaart. Op een hoogst ongelukkig moment, in een drukke nazomer. We hebben direct een steunberm aangebracht, bestaande uit 900 ton breuksteen, om te voorkomen dat het nog erger werd.’

Op tijd voor het recreatieseizoen

‘Experts hebben de situatie bekeken en advies uitgebracht voor een definitieve oplossing. Het onderzoek wees uit dat er in de bodem een aantal holle ruimtes waren ontstaan die zorgden voor de verzakking. Eind vorig jaar namen we een besluit over maatregelen die nodig zijn om het sluishoofd te stabiliseren. We hebben alles op alles gezet om deze maatregelen nu uit te voeren, nog voor het recreatieseizoen start. Er komt heel wat bij kijken. Zo hebben we te maken met levertijden van materiaal, beschikbaarheid van aannemers en moeten we vergunningen aanvragen. Het is ook technische een ingewikkelde klus. Daarbij moeten we voor sommige werkzaamheden rekening houden met het stormseizoen. Tijdens het stormseizoen mogen we niet werken aan de sluis. Die heeft een waterkerende functie. We zijn dus heel blij dat het gelukt is!’

Stabiliseren van het sluishoofd

Rijkswaterstaat verwijdert eerst de tijdelijke steunberm en boort daarna extra ankers in de frontwanden van het sluishoofd. ‘De holle ruimtes onder het sluishoofd injecteren we met grout, een mengsel van cement en water. Zo wordt de bodem weer een geheel. Het sluishoofd kan, na deze ingrepen, niet verder verzakken. We kunnen dan veilig verder met de renovatie van het hele complex.’

Dwarsdoorsnede van het sluishoofd met de maatregelen die verdere verzakking moeten voorkomen

Nieuwe slijtlaag voor de Hongersdijckbrug

In april 2025 vervangt Rijkswaterstaat de slijtlaag van de Hongersdijckbrug, de brug in de bypass van de Zandkreeksluis. De Hongersdijckbrug, bouwjaar 2002, is 20 meter lang en 13 meter breed. ‘De slijtlaag, die ervoor zorgt dat auto’s voldoende grip hebben op het wegdek, is versleten’, legt Joke uit. ‘Om de slijtlaag te vernieuwen, mag het niet te koud en te nat zijn. Daarom voeren we de werkzaamheden uit in april, van 7 tot en met 15 april. We plaatsen een tent op de weg, zodat onder alle weersomstandigheden doorgewerkt kan worden. We halen eerst de barriers en geleiderail weg en zetten dan een werktent neer. We verwijderen de bestaande slijtlaag en herstellen als dat nodig is de ondergrond. Daarna brengen we een nieuwe slijtlaag en de markering aan. Ten slotte plaatsen we de barriers en geleiderail terug. Werkzaamheden die (geluid)hinder kunnen geven, voeren we uit tussen 7.00 - 19.00 uur.’

Wegverkeer maakt tijdens de werkzaamheden gebruik van de Oosterscheldebrug en ondervindt weinig hinder. Landbouwvoertuigen kunnen op drie momenten per dag, ergens tussen 5.30 - 6.40 uur, 12.30 - 13.30 uur en 20.40 - 21.40 uur, onder begeleiding over de Oosterscheldebrug passeren. ‘We hebben hiervoor aan de noord- en zuidzijde op de parallelweg opstelplaatsen ingericht waar landbouwverkeer zich kan verzamelen. Het overige verkeer op de brug zetten we tijdens de passage van landbouwvoertuigen korte tijd stil.’

Een slijtlaag bestaat uit meerdere lagen: eerst een primer, direct aangebracht op het brugdek. Daarop komt een epoxylaag die wordt afgestrooid met split. De slijtlaag is ongeveer 2 cm dik. De werktent zorgt ervoor dat we onder alle weersomstandigheden kunnen doorwerken

Remming- en geleidewerken

‘In mei 2025 plaatsen we nog twee onderdelen van de nieuwe remming- en geleidewerken’, gaat Joke verder. ‘Het zuidelijke geleidewerk aan de zijde van het Veerse meer en het hele geleidewerk aan de Oosterscheldezijde. Wat nog leuk is om te melden: de palen van de oude remmingwerken hebben we teruggeplaatst in de buurt van de Zandkreeksluis, zoals bij de opstelplaatsen aan de Veerse Meerzijde. Vleermuizen maken graag gebruik van dit ‘vleermuizenhotel’ om te rusten.’

In rood de remming- en geleidewerken die in 2025 geplaatst worden

Zandkreeksluis gestremd voor scheepvaart

De Zandkreeksluis is in verband met werkzaamheden ín 2025 gestremd voor de scheepvaart in de volgende periodes:

  • 24 februari - 4 april, maandag t/m vrijdag, steeds van 6.30 - 19.00 uur
  • 7 april - 15 april, geheel gestremd
  • 6 mei - 21 mei, maandag t/m vrijdag, steeds van 6.30 - 15.30 uur
Beeldmerk Bereikbaar Zeeland

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.