Foto Tholensebrug

Bij  onderhoudsprojecten loopt niet altijd alles zoals gepland. Dat gold ook voor het onderhoud aan de Tholensebrug. Waar de werkzaamheden aanvankelijk op 18 november 2024 afgerond zouden zijn, kwam er tijdens het werk een probleem met de consoles aan het licht. Daardoor bleef de brug langer afgesloten dan verwacht. Voor de kerst kon de brug alsnog open, maar met de wetenschap dat er in het voorjaar nog een afsluiting nodig zou zijn voor de resterende werkzaamheden. De planning is bekend: de brug gaat nog een keer dicht van 14 maart tot en met 7 april.

Jeanine Bruijnes, adviseur omgeving Rijkswaterstaat
Arjen Franke, adviseur omgeving Rijkswaterstaat

‘We moesten de consoles eerst voorzichtig afbreken en opnieuw opbouwen’

Hoe gingen we om met zulke onvoorziene uitdagingen? En hoe zorg je ervoor dat de hinder voor weggebruikers zo beperkt mogelijk blijft? We spreken Jeanine Bruijnes en Arjen Franke, beiden werken als adviseur omgeving bij Rijkswaterstaat.

Onvoorziene uitdaging

Arjen: ‘In november stuitten we op een onverwacht probleem dat we vooraf niet konden voorzien. De voegovergangen op de brug rusten op betonconstructies, zogenaamde consoles. Het zat niet in de planning om deze te vervangen. Maar toen we de oude voegovergangen eruit haalden, bleek dat de consoles niet langer mee konden. Die moesten we dus eerst voorzichtig afbreken en opnieuw opbouwen, voordat we de nieuwe voegovergangen installeren. Dat was voor ons een uitdaging, maar vooral voor de omgeving. De brug bleef immers veel langer afgesloten. We beseffen dat de langere afsluiting veel overlast heeft veroorzaakt. We konden de werkzaamheden niet afronden vorig jaar, omdat december en januari lastige maanden zijn voor dit soort werkzaamheden. De asfaltcentrales zijn dicht en technisch personeel is beperkt beschikbaar. We kozen ervoor de brug met tijdelijke voegen open te stellen, zodat het verkeer in ieder geval tijdens de feestdagen over de brug kon. Dat was ook een nadrukkelijke wens van ondernemers op Tholen.’

Resterende werkzaamheden

‘Dat betekent wel dat er in het voorjaar van 2025 nog een afsluiting nodig is,’ vult Jeanine aan. ‘Van 14 maart tot en met 7 april voeren we niet alleen de resterende werkzaamheden uit, maar ook onderhoud  dat we anders later in 2025 zouden uitvoeren. Zo vervangen we nu alvast de verlichting op de brug en de kabel van die verlichting. Ook stonden er inspecties gepland, die we naar voren hebben gehaald. Door al deze werkzaamheden in één keer te combineren, duurt het langer, maar voorkomen we extra afsluitingen later dit jaar.'

De tijdelijke barriers op de Tholensebrug vervangen we in maart/april

Sluipverkeer

Tijdens eerdere afsluitingen zagen we dat veel verkeer sluiproutes nam, bijvoorbeeld via Oud-Vossemeer. Jeanine: ‘Die wegen zijn eigenlijk niet gemaakt voor zoveel verkeer, dus we nemen extra maatregelen. Er komen verkeersregelaars en extra borden om vrachtverkeer beter te sturen en sluipverkeer te ontmoedigen.’

‘Na het onderhoud in maart en april zijn de belangrijkste klussen afgerond’

Einde in zicht?

Of het werk hierna voorlopig klaar is? Arjen: ‘Bij een oudere brug, zoals de Tholensebrug, kunnen we nooit helemaal uitsluiten dat er nog werkzaamheden nodig zijn. Maar na het onderhoud in maart en april zijn de belangrijkste klussen afgerond. De brug blijft in gebruik tot de geplande grote renovatie na 2030. Tot die tijd voeren we alleen klein onderhoud uit om de brug veilig en goed begaanbaar te houden. Grote afsluitingen verwachten we niet meer, al kan het soms nodig zijn om de brug een nacht of weekend dicht te zetten voor inspecties of kleine werkzaamheden.’

Combineren werkzaamheden

Tijdens de afsluiting in maart en april pakt Rijkswaterstaat dus verschillende soorten werkzaamheden tegelijk op. Jeanine: ‘Dat niet alleen, Provincie Noord-Brabant combineert meteen ook hun onderhoud met onze werkzaamheden. Zij voeren binnen dezelfde periode, in maart, asfaltwerkzaamheden uit aan de Eendrachtweg vanaf de verkeerslichten bij Halsteren tot aan de Tholensebrug, een flink stuk dus. Het is fijn dat we dit onderhoud kunnen combineren, zodat weggebruikers na de werkzaamheden direct weer zonder beperkingen gebruik kunnen maken van zowel de brug als de aansluitende wegen.’

Beeldmerk Bereikbaar Zeeland

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.