Foto Oosterscheldekering
Tussen 1 mei en 18 juni is de Oosterscheldekering 26 nachten afgesloten voor autoverkeer. Rijkswaterstaat vervangt dan de leuningen aan de Oosterscheldezijde van de kering. De leuning bereikt het einde van haar levensduur. Omdat de Oosterscheldekering toch afgesloten is, benutten we de nachten direct ook voor asfaltonderzoek en klein onderhoud. En voor een aantal zware transporten van windmolenonderdelen. Zo voorkomen we afsluitingen later dit jaar.

‘Het is een omvangrijke klus’, meldt omgevingsadviseur Janneke Schroevers-Wattel. ‘We vervangen de leuning over ruim 3 kilometer. De N57 over de Oosterscheldering afsluiten doen we niet graag. De extra reistijd via de Zeelandbrug is immers best fors. Om de afsluiting zo kort mogelijk te houden, werken we met dubbele ploegen en zijn we steeds op verschillende delen van de kering aan het werk.’
Niet op zon- en feestdagen
De Oosterscheldekering is alleen door de week ’s nachts afgesloten. ‘Van zaterdag op zondag en van zondag op maandag werken we niet’, licht Janneke toe. ‘Ook rond Hemelvaart en Pinksteren wordt er niet gewerkt. Het gaat in totaal om 26 nachten, in de periode 1 mei - 18 juni. De Oosterscheldekering is steeds afgesloten van 20.00 - 6.00 uur, met uitzondering van 1 mei en de week tussen Hemelvaart en Pinksteren. Omdat we verwachten dat het in die periode wat drukker is, beginnen we dan een uur later, om 21.00 uur.’

Gebruik van de parallelweg
(Brom)fietsers hebben geen last van de nachtelijke afsluiting. Zij maken net als anders gebruik van de parallelweg, ook wel werkweg genoemd. Ook de hulpdiensten kunnen ’s nachts via de werkweg de kering over. En wie voor de wegafsluiting al ergens op de kering verblijft, bijvoorbeeld op Neeltje Jans, kan via de werkweg de Oosterscheldekering verlaten.

Soort leuning
Voor de nieuwe leuning aan de Noordzeezijde maakten we een heel nieuw ontwerp. Deze moest voertuigkerend worden (zie dit artikel in dit magazine). De nieuwe leuning aan de Oosterscheldezijde hoeft aan deze eis niet te voldoen en kreeg geen nieuw ontwerp. De vangrails voor de leuning staat garant voor de voertuigkerendheid. ‘Wel wordt de leuning hoger dan de bestaande, 1,20 meter in plaats van 0,75 cm’, vertelt Janneke. ‘De leuning voldoet daarmee aan het huidige bouwbesluit Leefomgeving. Na al die jaren is een nieuwe leuning hard nodig. De zoute zeewind zorgt ervoor dat het materiaal heel wat te lijden heeft. Met de nieuwe leuning kunnen we weer jaren vooruit!’
Ook in dit magazine
Op de hoogte blijven?
We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.
Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.