Voortgang en mijlpalen

Dit artikel hoort bij: Bereikbaar Zeeland 14

Bereikbaar Zeeland: voortgang en mijlpalen

Grevelingensluis

Foto Grevelingensluis

Rijkswaterstaat werkt aan het onderhoud van bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Veel van deze objecten zijn gebouwd in de jaren 60, 70 en 80 en een groot deel is aan renovatie of vervanging toe. Benieuwd wat we de afgelopen tijd zoal hebben gedaan in het kader van een Bereikbaar Zeeland? U leest hier het laatste nieuws.

Wat is een anode?

Een stalen sluisdeur is gevoelig voor corrosie (roestvorming). Daarom plaatsen we op strategische plekken op de deur zogenaamde anodes. De anode, meestal van zink of aluminium, oxideert sneller dan het staal van de sluisdeur. Door deze bescherming blijven de deuren langer in goede staat. We vervangen de anodes regelmatig. De oude anodes van de deuren van de Grevelingensluis waren van zink, de nieuwe zijn van aluminium.

Een nieuwe steiger en nieuwe anodes voor de Grevelingensluis

Vooruitlopend op groot onderhoud na 2027, renoveren we al enkele onderdelen van de Grevelingenluis. Zo zijn we op 10 maart begonnen met het vervangen van de A-steiger, de noordelijke steiger aan de zijde van het Grevelingenmeer. Deze vaste houten steiger maakt plaats voor een drijvend exemplaar.  We zijn hier tot 25 april mee bezig, de steiger is dus op tijd klaar voor het recreatieseizoen. Het scheepvaartverkeer heeft geen last van de werkzaamheden. De sluis is normaal in gebruik.

In de periode 24-28 maart vervangen we de anodes van de 8 sluisdeuren van de Grevelingensluis. Dit gebeurt onder water, door duikers. Het gaat in totaal om 80 stuks, 10 per deur. Dit kan niet uitgevoerd worden zonder hinder voor de scheepvaart. De sluis is gedurende de werkzaamheden gestremd tussen 6.30 - 16.00 uur. We maken van deze stremming gebruik om ook voor de nieuwe steiger werkzaamheden dichtbij de sluis uit te voeren.

Nachtelijke asfalteringswerkzaamheden

Bekijk de planning en aanpak van het onderhoud aan de Zeeuwse wegen hier.

In 2026 staat groot onderhoud van de Zeeuwse wegen op de planning. Niet overal kan het asfalt zo lang wachten. Daarom voeren we dit voorjaar ‘levensverlengend onderhoud’ uit. We ruwen op verschillende locaties het huidige asfalt op of vernieuwen de deklaag gedeeltelijk, zodat het nog een poosje meekan. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, werken we ’s nachts. Vanaf maandag 31 maart tot dinsdag 8 april zijn gedeelten van de N57, N59 en de N61 afgesloten van 21.00 - 5.00 uur. In sommige gevallen is de rijbaan in 1 richting afgesloten, in andere gevallen is de rijbaan in beide rijrichtingen dicht.

Daarnaast vervangen we tot mei de verlichting bij de verzorgingsplaatsen en op- en afritten van de A58 vanaf Rilland tot Nieuw- en Sint Joosland. We werken iedere nacht aan een andere op- of afrit. Deze is dan afgesloten van 20.00 tot 6.00 uur. Omleidingsroutes zijn steeds met gele borden aangegeven. Meer informatie over de locaties waar we werken vindt u op www.rws.nl/onderhoud-wegen-zeeland.

Dit voorjaar werken we op verschillende locaties ’s nachts aan de weg

Renovatie bewegingswerken Oosterscheldekering op schema

Wat zijn bewegingswerken?

Bij hoogwater sluiten we de Oosterschelde af van de Noordzee. Dat gebeurt door grote schuiven tussen de pijlers van de kering te laten zakken. Om de schuiven te laten bewegen, zitten ze vast aan hydraulische cilinders. Die hydraulische cilinders zitten met een cardanbalk vast aan de pijler. De cardanbalk geeft bewegingsvrijheid aan de cilinder, zodat de schuif soepel op en neer kan bewegen. Samen heten de cilinder en de cardanbalk een ‘bewegingswerk’. In deze aflevering van #HOEDAN?! is te zien hoe het uithijsen van een cilinder in zijn werk gaat.

Dit jaar renoveert Rijkswaterstaat 4 van de 124 bewegingswerken van de Oosterscheldekering. Op 22, 24, 28 en 30 april hijsen we 4 bewegingswerken uit de pijlers. Op deze data sluiten we de N57 en de naastgelegen werkweg tussen De Banjaard (Kamperland) en de Kraaijensteinweg (Westenschouwen) tussen 9.00 en 15.00 uur een half uur af. De weg is alleen afgesloten op het moment dat er daadwerkelijk een bewegingswerk wordt uitgehesen. Kijk op de website voor de meest actuele informatie.

Door slecht weer kunnen de werkzaamheden vertraging oplopen. Zo is het bij windkracht 5 of hoger te gevaarlijk om de 10 tot 11 meter lange cilinders uit de pijlers te hijsen. Daarom zijn er reservedagen gepland om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren. Deze reservedagen zijn op 23 april, 25 april, 29 april, 1 mei, 2 mei, 6 mei, 7 mei, 8 en 9 mei. In augustus plaatsen we, na een grondige renovatie, de bewegingswerken weer terug. Dat is ruim op tijd voor de start van het stormseizoen.

De renovatie van de bewegingswerken is onderdeel van een pilot waar we in 2023 mee begonnen zijn. Dat jaar renoveerden we 2 bewegingswerken, in 2024 pakten we 4 bewegingswerken aan. In 2025 en 2026 gaan we met 4 bewegingswerken per jaar aan de slag. De pilot leert ons hoe we de renovatie van de rest van de bewegingswerken het beste én op een efficiënte manier kunnen uitvoeren. Het renoveren van de in totaal 124 bewegingswerken is dan een continu proces geworden om de Oosterscheldekering in topconditie te houden.

Uithijsen van een cilinder op de Oosterscheldekering

Nieuwe slijtlaag voor Den Ysere Ryve

Op Den Ysere Ryve, een van de bruggen over de Grevelingensluis, vervangen we de slijtlaag. Een slijtlaag zorgt ervoor dat auto’s voldoende grip hebben op de brug. Zo’n slijtlaag bestaat uit meerdere lagen. We beginnen met een primer, direct aangebracht op het brugdek. Daarop komt een epoxylaag die wordt afgestrooid met split. De slijtlaag is ongeveer 2 cm dik. Door deze geringe dikte is de slijtlaag veel minder zwaar dan een normale asfaltlaag.

We vervangen de slijtlaag in de periode 7 tot en met 15 april 2025. Den Ysere Ryve is dan buiten gebruik. De Grevelingensluis is daarom in deze periode gestremd voor het vaarwegverkeer en de parallelweg is afgesloten voor alle wegverkeer. Autoverkeer maakt gebruik van de Grevelingenbrug.

In deze video vertelt omgevingsadviseur Paul van Westen over de vervanging van de slijtlaag van de brug over de Bergse Diepsluis. Dit werk werd in 2024 uitgevoerd. Paul licht toe uit welke stappen het vervangen een slijtlaag bestaat.

Ook landbouwverkeer wordt over de Grevelingenbrug geleid. We hebben daarvoor aan de noord- en zuidzijde op de parallelweg opstelplaatsen ingericht waar landbouwverkeer zich kan verzamelen. Op twee momenten per dag, ergens tussen 5.30 - 6.40 uur en tussen 20.40 - 21.40 uur, kunnen landbouwvoertuigen onder begeleiding over de Grevelingenbrug. Het overige verkeer op deze brug wordt dan korte tijd stilgezet. Het openbaar vervoer rijdt ook over de Grevelingenbrug, volgens de normale dienstregeling. De fietsbrug naast de hoofdrijbaan is beschikbaar voor het fietsverkeer en voetgangers.

Gemiddeld eens per twaalf jaar vervangen we de slijtlaag op een brug. Het aanbrengen van een slijtlaag is weersgevoelig. Het mag niet te koud en niet te vochtig zijn. Daarom plannen we dit soort werkzaamheden tussen april en september.

Den Ysere Ryve krijgt in april een nieuwe slijtlaag

Meer groen en biodiversiteit bij verzorgingsplaats Selnisse

Bij verzorgingsplaats Selnisse, een tankstation langs de A58 tussen knooppunt Stelleplas en afrit 37 richting Vlissingen, namen we dit voorjaar verschillende maatregelen om de natuur een handje te helpen. Een kwart van de essen die hier stonden, was aangetast door essentaksterfte, een agressieve schimmelinfectie die de bomen fataal werd. Om de groene omgeving te herstellen, plantte aannemer De Jong Zuurmond nieuwe bomen, inheemse soorten. En we gaven tegelijkertijd een impuls aan de biodiversiteit in het gebied.

Zo renoveerden we de amfibieënpoel. De afgelopen jaren was deze poel bijna volledig dichtgegroeid, waardoor kikkers en libellen er nauwelijks nog gebruik van konden maken. Dankzij de opknapbeurt hebben zij hier weer een geschikte leefomgeving.

Vleermuizenpaalkast
Mezenkast

Daarnaast hebben we gezorgd voor extra schuil- en nestgelegenheid voor mezen en vleermuizen. Mezen en vleermuizen broeden van nature in holtes van oude of dode bomen, maar om veiligheidsredenen kunnen dode bomen bij een verzorgingsplaats niet blijven staan. Om deze dieren toch een geschikte plek te bieden, hingen we diverse mees- en vleermuiskasten op. Ook is een vleermuizenpaalkast geplaatst, die extra verblijfsmogelijkheden biedt. Deze dieren helpen ons op hun beurt weer door plaaginsecten te bestrijden.

Met deze relatief kleine ingrepen dragen we bij aan een beter leefklimaat voor flora en fauna. Zo blijft de natuur rondom verzorgingsplaats Selnisse in balans, terwijl bezoekers kunnen genieten van een groene en biodiverse omgeving.

Poel bij verzorgingsplaats Selnisse

Koppalen Krammersluizen verwijderd

Meer weten over de Krammersluizen? Lees dan dit artikel over het verleden, heden en toekomst van het sluizencomplex.

De remmingwerken zijn gerenoveerd, de oevers van het laagbekken zijn verstevigd, de parkeerplaats en uitkijktoren zijn aangepakt. En de rioolschuiven, een belangrijk onderdeel van de zoet-zoutscheiding, zijn onderhouden. Kortom, het zogenaamde civiele deel van de renovatie van de Krammersluizen is afgerond. Tegelijkertijd bereidden we de renovatie van de sluizen zelf voor. In mei 2024 werd de renovatie gegund aan aannemingscombinatie ZEEKR.

Op dit moment bevindt het project zich in de ontwerpfase. Bijvoorbeeld voor de roldeur van de duwvaartsluizen, de luchtfabriek voor het bellenscherm en het ontwerp voor het spui- en vismigratiemiddel. Een belangrijke, maar onzichtbare fase van het project. De eerste zichtbare werkzaamheden voerden we in de eerste helft van maart uit.

De voorste twee koppalen (ook wel dukdalven genoemd) van de remmingswerken aan beide zijden van de duwvaartsluizen zijn in de eerste helft van maart verwijderd, 4 in totaal. We haalden de dukdalven weg om ruimte te maken voor werkzaamheden achter de remmingwerken en tegen het sluishoofd aan. Zo gaan we ter plekke aanvullend onderzoek doen, voeren we sonderingen uit en gaan we later met civiele werkzaamheden aan de slag, zoals de nieuwe luchtfabriek, spuimiddel en vispassage.

Ondanks dat het ging om slechts 4 dukdalven (bestaande uit een buispaal en een paalkop), was dit een behoorlijke klus. Het gewicht van een buis is al 12,5 ton, en een paalkop weegt maar liefst 16 ton. Daarnaast rust aan weerszijden een kolkkeuzebord op de palen. Deze borden werden eerst verwijderd. Vervolgens maakten duikers onder water een en ander gereed. Zo demonteerden ze onder andere de klembanden van de stalen mantelbuizen waarin de koppalen bevestigd zitten. Toen dat gebeurd was, werden de koppalen doorgezaagd op een hoogte van 1,90m + NAP. Vervolgens werden met een trilblok de buizen losgemaakt en één voor één getrokken. Waar de koppalen stonden, ligt nu een gele boei met verlichting. Zo blijft de vaarweg gemarkeerd, maar is er ook voldoende ruimte om rondom het complex te kunnen werken aan de renovatie.

Krammersluizen
De roodomcirkelde koppalen zijn verwijderd om ruimte te maken voor werkzaamheden

Groot onderhoud westkolk Kreekraksluizen

Net als voorgaande jaren voert Rijkswaterstaat in 2025 groot onderhoud uit aan de Kreekraksluizen. Patricia Laven, adviseur omgeving van het project, legt uit: ‘Vrijwel dezelfde werkzaamheden die we vorig jaar bij de oostkolk van de sluizen uitvoerden, voeren we dit jaar uit aan de westkolk. Het gaat om onderhoud aan de sluisdeuren, de omloopkabels, de elektromotoren, de deurgeleidingen en de kolkwanden. In 2023 hebben we de haalkabels en de veerbuffers van de westkolk al vervangen. Die hoeven we dit jaar dus niet meer te doen. Tijdens de werkzaamheden blijft de oostkolk beschikbaar voor de scheepvaart.’

Klik op de plusjes in de foto hieronder voor meer informatie.

Uitleg van de nummers in de afbeelding

We vervangen de huidige sluisdeuren aan beide uiteinden van de westkolk door bestaande (reserve-)deuren. Deze deuren hebben een nieuwe beschermende verflaag gekregen.

In de heftorens bevinden zich omloopkabels en veerbuffers. Deze kabels, die de sluisdeuren omhoog trekken en laten zakken, worden samen met de veerbuffers – die schokken en trillingen opvangen – vervangen.

De elektromotoren die de sluisdeuren aandrijven, worden onderhouden. Daarnaast vervangen we de remvijzels, die ervoor zorgen dat de deuren stevig op hun plek blijven wanneer ze geopend en gesloten zijn.

De rijbruggen over de sluisdeuren krijgen een nieuwe beschermende verflaag en een nieuwe deklaag. Dit gebeurt zowel bij de bruggen van de westkolk als bij die van de oostkolk.

Om de sluisdeuren soepel naar boven en beneden te geleiden, zitten er aan de heftorens en aan de sluiskolk deurgeleidingen. Deze geleidingen vervangen we. Tegelijk geven we de constructies hier een nieuwe, beschermende verflaag.

Verschillende onderdelen van de sluiskolk krijgen een nieuwe beschermende verflaag. Dit geldt onder andere voor de boven- en onderrand van de kolk, de haalkommen (aanmeervoorzieningen in de wand), de bolders (aanmeervoorzieningen op de kade) en de belijning van de sluis. Totaal is dit ca. 5000 strekkende meter.

Beeldmerk Bereikbaar Zeeland

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.