Foto Oosterscheldekering
We schreven er al eerder over: we vervangen de leuning en de hekwerken van de Oosterscheldekering. Aan de zijde van de Noordzee startten we in het najaar van 2023. Het werk is daar zo goed als klaar. Aan de zijde van de Oosterschelde gaan we begin mei aan de slag.

Jan Anker, technisch adviseur van Rijkswaterstaat, vertelt: ‘Zoals je ziet als je over de N57 rijdt, zijn op het grootste deel van de kering de nieuwe leuning en hekwerken al geplaatst. Eind maart moeten alle hekken af zijn. Het ontwerp bestaat uit twee soorten hekwerk: een lage leuning en een hoog hek ter hoogte van de pijlers. Sinds de kering is gebouwd, zijn de normen waaraan leuningen moeten voldoen, veranderd. De nieuwe leuning is daarom hoger dan de oude leuning. De hoge hekken hebben daarnaast nog een ander doel: ze zorgen ervoor dat onbevoegden niet op de kering kunnen komen.’


Mooi, functioneel en veilig
Op zo’n iconische locatie als de Oosterscheldekering moet het hek ook mooi zijn. ‘De architect, wij als opdrachtgever en de aannemer werkten samen aan een hek dat niet alleen functioneel en veilig is, maar ook een mooie uitstraling heeft‘, vertelt Jan. ‘Ook de welstandscommissie van gemeente Veere keek mee. Zo kwamen we tot een ontwerp dat uitstekend past bij de kering.’

Deuren en bordessen
Het nieuwe hek moest niet alleen veilig en mooi zijn, maar ook praktisch voor toekomstig onderhoud. Jan vervolgt: ‘Vanaf de parallelweg, de werkweg, kon je in het verleden niet direct bij de pijlers komen. Wanneer een aannemer daar onderhoud moest uitvoeren, moest hij eerst een eigen bordes aanleggen om van de werkweg naar de pijler te kunnen komen. Tegelijk met het aanpakken van de hekwerken hebben we nu ook vaste bordessen aangelegd tussen de werkweg en de pijler. Via een deur in de hoge hekken komt onderhoudspersoneel nu eenvoudig op de pijler. De leuning en het hekwerk zelf krijgen regelmatig een stevige beschermende verflaag. De zoute lucht op deze locatie tast het staal immers snel aan. Zo blijft het staal beschermd en kunnen de nieuwe hekken er tientallen jaren tegenaan!’



Ook in dit magazine
Op de hoogte blijven?
We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.
Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.