Foto Vlakebrug
Zo’n 45.000 schepen varen jaarlijks onder de Vlakebrug door, door het Kanaal door Zuid-Beveland. Bovenop de brug razen dagelijks talloze automobilisten voorbij, vaak zonder stil te staan bij de complexe techniek eronder: een systeem van tandheugels, motoren, tandwielkasten, remvijzels, veerbuffers en een contragewicht dat ervoor zorgt dat de brug soepel opent en sluit wanneer dat nodig is. Ook nu Rijkswaterstaat groot onderhoud uitvoert, blijft het verkeer gewoon gebruikmaken van de brug – vrijwel zonder hinder.


Toch gebeurt er onder de rijbaan van alles. In de brugkelder, diep onder het wegdek, werkt Scaldis in opdracht van Rijkswaterstaat aan de bewegingswerken van de brug. Dat zijn de onderdelen die nodig zijn om de brug veilig te openen en sluiten. Wat daar precies gebeurt, blijft voor de meeste weggebruikers verborgen. Onder de brug staat de keet van aannemer Scaldis, een combinatie van Heijmans en Istimewa. De muren van de keet hangen vol met technische tekeningen waarop onderdelen van de bewegingswerken te zien zijn. Aan de andere muur hangt een groot vel papier met daarop de exacte planning van de werkzaamheden en een bord waarmee dagelijks de stand van zaken wordt afgestemd. Corné van Stee, technisch manager bij Rijkswaterstaat, vertelt: ‘Vandaag staan er hijswerkzaamheden vanaf het water op de planning. Vanmorgen vroeg is onder andere het noodstroomaggregaat de brugkelder ingehesen.’
Werken met de brugklep dicht
‘Vorig jaar hebben we vergelijkbare werkzaamheden uitgevoerd aan de Postbrug’, vervolgt Corné. ‘Toen deden we het met de brugklep omhoog, de brug was dus afgesloten voor het wegverkeer. Dit maakte dat de werkzaamheden op een eenvoudige en veilige manier konden worden uitgevoerd.’ Mike Hooijmaijers van Scaldis beaamt dit: ‘Bij hijswerkzaamheden konden we op de brug staan. Daarnaast hoefden we minder op hoogte te werken en steigerwerk op te bouwen.’ Corné legt uit waarom er nu gekozen is om de brug open te houden voor het wegverkeer: ‘Als er in de Vlaketunnel een ongeluk gebeurt, moet al het verkeer over de Vlakebrug kunnen. Daarnaast mag vervoer van bepaalde gevaarlijke stoffen niet door de Vlaketunnel. De route voor deze stoffen loopt over de Vlakebrug. Daarom is het belangrijk dat de brug zoveel als mogelijk beschikbaar blijft voor het wegverkeer.’


Een kijkje in de brugkelder
Mike en Corné nemen ons over een loopbrug mee naar de brugkelder. In de brugkelder, een gigantische ruimte, zien we de technische installaties die de brug laten bewegen. Mike wijst aan: ‘Waar we nu naast staan, is het ballastblok, ook wel het contragewicht van de brug. Als de brugklep omhoog gaat, gaat het ballastblok juist naar beneden. Gaat de brugklep weer dicht, dan gaat het ballastblok omhoog. Je ziet ook twee grote stangen: dat noemen we heugelstangen. Aan deze heugelstangen zitten motoren die het ballastblok, en dus de hele brug, in beweging brengen. Je ziet al goed waar we aan gewerkt hebben: de onderdelen die we opgeknapt hebben, hebben een mooie beschermende verflaag.’
Hijsen vanaf het water
Vandaag staan er hijswerkzaamheden op de planning. Corné wijst naar een werkschip dat buiten de brugkelder in het water ligt. ‘Dat schip hijst alle onderdelen met een kraan de brugkelder in. De meeste bewegingswerken blijven gewoon in de brugkelder voor het groot onderhoud. Dit onderhoud voeren we hier te plekke uit. Een deel van de onderdelen brengen we naar een werkplaats waar de onderdelen helemaal uit elkaar worden gehaald, geïnspecteerd en onderhouden. Die onderdelen hijsen we eerst de kelder uit en zodra ze opgeknapt zijn, hijsen we ze terug de kelder in.’


Veerbuffers
Mike: ‘We voeren ook onderhoud uit aan de veerbuffers van de brug. Deze buffers hebben twee functies: wanneer de brug sluit, zorgen ze ervoor dat de brug rustiger open en dicht gaat. Daarnaast houden ze het brugdek stevig op zijn plek. Zonder deze buffers zou het brugdek kunnen gaan klapperen door wind of verkeer wat erover rijdt. We hebben daarom een tijdelijke constructie gemaakt die dit voorkomt. Hierdoor kan het verkeer gewoon over de brug blijven doorrijden, terwijl wij de veerbuffers een opknapbeurt geven.’
Slimme combinatie Postbrug
‘Het autoverkeer kan bijna de hele onderhoudsperiode gewoon van de brug gebruikmaken’, vertelt Corné. ‘Alleen tijdens een paar nachtafsluitingen moet het verkeer omrijden. Ook de meeste schepen kunnen gewoon doorvaren. Omdat het Kanaal door Zuid-Beveland nu afgesloten is voor de hoge vaart, hoeft de andere brug over het kanaal, de Postbrug, ook bijna niet open. Dat biedt ons de mogelijkheid om ook aan deze brug aanvullende werkzaamheden uit te voeren. We hebben daar vorig jaar al groot onderhoud uitgevoerd met de brugklep omhoog, maar een klein deel van de werkzaamheden is alleen uit te voeren met de brugklep omlaag. Dat onderhoud voeren we nu dus uit om zo hinder voor de omgeving te beperken.’
Ook in dit magazine
Op de hoogte blijven?
We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.
Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.