Rijkswaterstaat en de ICT-sector

Data en ICT worden steeds belangrijker voor Rijkswaterstaat. De technische ontwikkelingen gaan razendsnel. Met de Marktvisie in de hand spelen Rijkswaterstaat en de ICT-partners samen in op deze uitdagingen. Dirk van Roode (Nederland ICT) en Ton van der Veen (Rijkswaterstaat) zijn het eens: ‘De Marktvisie geeft veel positieve energie.’

Wie: Ton van der Veen - Wat: Directeur Bedrijfsvoering en Inkoop - Waar: Centrale Informatievoorziening Rijkswaterstaat

De snel digitaliserende samenleving en de groeiende rol van IT in onze infrastructuur vragen om een nieuwe manier van samenwerken. Ton van der Veen: ‘IT en data vormen de verbindende schakel tussen de nationale netwerken die Rijkswaterstaat - samen met de partners binnen de overheid - beheert. We ontwikkelen ons daarom meer en meer tot een datagedreven organisatie. Onze infrastructuur moet zich aanpassen aan al die nieuwe technologieën. Dat kunnen we niet alleen, daar hebben we de ICT-sector hard bij nodig. De Marktvisie helpt daarbij.’

Wie: Dirk van Roode - Wat: Manager Beleid en Public Affairs - Waar: Nederland ICT

Goed regelen

‘De ICT-sector is anders aan Rijkswaterstaat verbonden dan de GWW-sector’, vertelt Dirk van Roode van brancheorganisatie Nederland ICT. Samen hebben de 550 aangesloten ICT-bedrijven een omzet van 35 miljard euro. ‘We werken voor het hele Rijk: alle departementen en grote uitvoeringsorganisaties als DUO, Belastingdienst en Sociale Verzekeringsbank. Omdat het belang van data voor Rijkswaterstaat snel groeit, komen we elkaar steeds vaker tegen.’

Volgens Van der Veen springen er bij Rijkswaterstaat 2 grote uitdagingen uit: ‘Ons ICT-landschap is erg divers. Het is decentraal ontstaan en gegroeid. Tegelijkertijd gaat de technologie ongelofelijk snel. Om daar goed en tijdig op te kunnen inspelen, is een uniforme en gestandaardiseerde informatievoorziening van groot belang. Bijvoorbeeld om de beveiliging van onze systemen goed te regelen. De tweede uitdaging is dat we voldoende ruimte willen houden voor innovatie. We willen partijen uitdagen om het nieuwste van het nieuwste te leveren. En niet blijven hangen in bestaande methoden.’  

Zo kan het ook!

Van Roode merkt de invloed van de Marktvisie al duidelijk in zijn contacten met Rijkswaterstaat: ‘Wij zijn blij verrast hoe Rijkwaterstaat met de markt omgaat, net als de andere aangesloten opdrachtgevers. Een voorbeeld voor andere overheden, vind ik. Zo kan het ook! Er is meer ruimte om mee te denken over de beste oplossing. Die tijdsinvestering doen we graag, omdat we zo beter onze toevoegde waarde kunnen tonen.’

‘Voor Rijkwaterstaters betekent de Marktvisie dat we wat meer moeten loslaten en vertrouwen op de deskundigheid van de markt’, vertelt Van der Veen. ‘Het vraagt ook vakmanschap van ons: dat we de oplossingen die uit de marktconsultaties komen op waarde kunnen schatten.’ Van Roode vult aan: ‘Dat is best een opgave. Soms moet je dan digitale appels met peren vergelijken.’  

Als het spannend wordt

‘Bij de lopende marktconsultaties, onder meer voor de fysische metingen, denken we samen met de markt na over onze maatschappelijke opgave’, vertelt Van der Veen. ‘En hoe je die op een slimme manier realiseert. We zijn het aan de burger verplicht om belastinggeld efficiënt te besteden. En verspillingen te minimaliseren. We moeten tijdig in gesprek gaan als een project anders loopt dan gepland. En we moeten de juridische weg zo veel mogelijk voorkomen. Daar is niemand bij gebaat.’ 

‘Eens’, zegt Van Roode. ‘Als er op het hoogste niveau regelmatig contact is, voorkomt dat problemen in de uitvoering. Ook is het zaak dat het contract niet eenzijdig alle risico’s bij de markt neerlegt. En dat we – ook als we partners zijn – scherp blijven. Je moet duidelijk zijn over verwachtingen en belangen. En verantwoordelijkheden goed blijven vastleggen, zodat daar geen onenigheid over komt als het spannend wordt.’

Iedereen scherp

De Marktvisie staat op de agenda van het interdepartementale inkoopoverleg van het Rijk. Van der Veen: ‘Hoe beter wij het als Rijk hebben georganiseerd, hoe liever. Want wij willen ook dat de bedrijven waarmee wij werken een fatsoenlijke boterham verdienen. Gezonde bedrijven die in concurrentie zijn; dat houdt iedereen scherp.’

‘Vanuit de sector werken we aan de vertaling van de visie op papier naar de strategische inzet in de uitvoering,’ besluit Van Roode. ‘Zo hebben we onze gedragscode geactualiseerd. Goed opdrachtnemerschap staat op de agenda, en ethiek. Zodat we ook onze bijdrage leveren aan de Marktvisie. Bijvoorbeeld door op het juiste moment aan de bel te trekken en transparant te zijn over de risico’s.’