Foto Met de Belgische en Nederlandse vlag in rookpluimen en onder luid tromgeroffel werd de Nieuwe Sluis in Terneuzen op 11 oktober 2024 feestelijk geopend.
Rijkswaterstaat werkt aan het onderhoud van bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Veel van deze objecten zijn gebouwd in de jaren 60, 70 en 80 en een groot deel is aan renovatie of vervanging toe. Benieuwd wat we de afgelopen tijd zoal hebben gedaan in het kader van een Bereikbaar Zeeland? U leest hier het laatste nieuws.
Koninklijke opening Nieuwe Sluis
Met een druk op de knop gaven Zijne Majesteit Koning Willem Alexander en Zijne Majesteit Koning Filip het schip MV Bregaglia het sein om als eerste door de Nieuwe Sluis te varen. Na deze officiële openingshandeling gingen beide koningen in gesprek met enkele vertegenwoordigers van bedrijven die gebruik maken van de sluizen bij Terneuzen.
MV Bregaglia is het grootste schip dat ooit op het Kanaal van Gent naar Terneuzen heeft gevaren. Omdat dit soort grote schepen straks Terneuzen en Gent kunnen bereiken, zorgt de Nieuwe Sluis voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio en een betere benutting van het economisch potentieel van de Kanaalzone in beide regio's. De capaciteit van de Noordzeesluizen neemt toe, waardoor de wachttijd voor binnenvaartschepen afneemt.
Overbruggingsmaatregelen Tholensebrug
18 oktober zijn de werkzaamheden aan de Tholensebrug gestart, een van de boogbruggen over het Schelde-Rijnkanaal. We voeren hier overbruggingsmaatregelen uit: extra inspecties, reparaties om de levensduur van brugonderdelen te verlengen en het vervangen van onderdelen die niet kunnen wachten op het groot onderhoud. We vernieuwen elf enkelvoudige voegovergangen, de barriers en het asfalt op de Tholensebrug. Deze werkzaamheden zorgen ervoor dat we de brug kunnen blijven gebruiken totdat het groot onderhoud plaatsvindt. Na uitvoering van deze werkzaamheden vervalt de snelheidsbeperking die momenteel van kracht is.
Zandkreeksluis; versterking van oostelijk sluishoofd en nieuw asfalt brug over Zandkreeksluis
In mei 2024 is tijdens werkzaamheden aan de Oosterscheldezijde van de Zandkreeksluis een verzakking van het oostelijke sluishoofd geconstateerd. Doordat de verzakking eind augustus verder toenam kon de Zandkreeksluis in september beperkt worden gebruikt. Om de plek van verzakking te ontlasten werd wegverkeer uitsluitend over de bypass geleid. Omdat er maar één brug beschikbaar was, leidde dit tot beperkingen voor de scheepvaart en had het opstoppingen op de N256 tot gevolg wanneer er werd geschut.
Inmiddels is ruim 900 ton breuksteen direct voor het oostelijke sluishoofd gestort om het uiteinde van de Zandkreeksluis te ondersteunen. Daarnaast hebben we volgens planning het asfalt op de brug over de Zandkreeksluis geheel vernieuwd.
Ondertussen voeren we nog onderzoeken uit om de oorzaak van verzakking te achterhalen en scenario's te vormen om het verzakte sluishoofd te stabiliseren.
Nachtafsluitingen in Zeeland
Het jaar loopt ten einde, maar er is – en wordt – dit jaar nog hard in de nachten gewerkt om de wegen te onderhouden. Zo kan het verkeer veilig blijven rijden, met zo weinig mogelijk hinder tijdens het werk. Verspreid over de provincie is er op de N57, N59, N61 en A58 in de laatste maanden veel werk verzet. De verkeershinder was in de meeste gevallen zeer klein en gele borden gaven de omleidingsroutes aan. Werkzaamheden kondigden we minimaal twee weken van tevoren aan langs de weg. Werkzaamheden omvatten het plaatsen van nieuwe ledverlichting en het onderhoud aan de bermen en vangrails.
#Hoedan?! op YouTube
Bekijk de aflevering over de bewegingswerken van de Oosterscheldekering hier.
Nienke Stam bij Eva Jinek
Bekijk het item op de Schouders van Nienke Stam.
Onderhoud aan de Oosterscheldekering: Hoe dan?!
Rijkswaterstaat-reporter Bart Kuijpers komt regelmatig dingen tegen waarvan hij denkt… hoe dan?! In plaats van peinzen zoekt hij in de You-tube serie #Hoedan?! uit hoe het zit. In de nieuwste aflevering neemt hij de renovatie van bewegingswerken van de Oosterscheldekering onder de loep, zoekt hij uit hoe het onderhoud gebeurt en wat er allemaal bij komt kijken aan rekenwerk en organisatie.
Technisch adviseur Nienke Stam had in september een bescheiden rol in de nieuwe talkshow van Eva Jinek. We keken mee over haar schouder tijdens het terugplaatsen van een bewegingswerk en hoorden hoe zij haar werk bij Rijkswaterstaat beleeft.
In 2025 worden er weer vier bewegingswerken gerenoveerd. In april hijsen we deze uit, in augustus worden ze gerenoveerd en weer teruggeplaatst.
Een exacte planning wordt nog bekend gemaakt via de projectpagina Onderhoud Bewegingswerken.
Hydraulische installaties Oosterscheldekering
De huidige hydraulische installaties van de Oosterscheldekering dateren van de ingebruikname van de Oosterscheldekering en moeten worden vernieuwd. Een onzichtbare klus, die volledig plaatsvindt in de verkeerskoker van de kering. Daar staat per twee bewegingswerken één hydraulische installatie die nodig is om een schuif naar beneden te laten zakken bij dreigend hoog water. De Oosterscheldekering heeft in totaal 65 hydraulische installaties die worden vervangen. Vanaf dit najaar ontwerpen we de nieuwe systemen. Na uitgebreide tests start de vernieuwing daadwerkelijk.
Grevelingensluis brugcilinders Den Yseren Ryve
Nog meer hydraulisch werk: we voeren onderhoud uit aan de twee hydraulische opzetcilinders van de rolbrug Den Ysere Ryve bij de Grevelingensluis. Naast dit onderhoud, verversen we ook de hydraulische olie van de deuraandrijving in de sluisdeuren. Deze werkzaamheden zorgen ervoor dat zowel de bypass Den Yseren Ryve als de sluisdeuren in beweging blijven. Door de werkzaamheden is de sluis van maandag 4 november 7.00 uur tot en met vrijdag 8 november 17.00 uur gestremd voor scheepvaart. Wegverkeer kan tijdens de werkzaamheden passeren via de Grevelingenbrug.