In september startte Rijkswaterstaat met groot onderhoud aan de N57 tussen Vrouwenpolder en Middelburg. Hierbij werd niet alleen het asfalt aangepakt, maar ook de bermen. Daarnaast plaatsten we een middengeleider ter hoogte van het tankstation bij Serooskerke. Diana van Dalen, omgevingsadviseur bij Rijkswaterstaat, vertelt over de uitdagingen die dit project met zich meebracht.
‘Het traject van acht kilometer hebben we in kleinere stukken verdeeld, met ieder een eigen uitdaging’, zo begint Diana. ‘Boven een tunnel, bij een rotonde of bij een verkeerslicht werd er anders gewerkt dan op de lange, rechte stukken. Op de rechte stukken konden we kiezen voor het stillere asfalt. Uiteindelijk hadden we meer dan vijftien verschillende werkvakken. Met 55 man hebben we in de weekenden steeds vijftig uur achter elkaar in ploegen gewerkt.’
Daarbij zijn ook de bermen bewust verlaagd, zodat de afwatering bij hevige regenval optimaal is. ‘Regen blijft dan niet op de weg liggen, maar spoelt naar de zijkant. De rijbaan is dan nog veiliger voor de weggebruiker. Want dat is waar het allemaal om draait’, legt Diana uit.
Een grote puzzel
Op veel vlakken was het puzzelen voor het team, bijvoorbeeld in de planning. Diana: ‘De werkzaamheden moesten we buiten de vakanties en buiten evenementen inplannen. Daarnaast moesten we rekening houden met de werkzaamheden vanuit andere projecten van Rijkswaterstaat in de omgeving, reikend tot Zuid-Holland. Dit in verband met eventuele omleidingsroutes. Ook wilden we sommige stukken van het traject echt openhouden overdag, om de hinder zo laag mogelijk te houden.’
Ook het logistieke gedeelte was complex: ‘De automobilisten in dit gebied waren voornamelijk recreanten die er onbekend zijn. Lokale bewoners weten de weg wel, maar voor al het zoekverkeer – ook anderstalig – was het soms moeilijk’, licht Diana toe. ‘We wilden daarnaast voorkomen dat de omleidingsroute extra belast werd door het af- en aanrijden van vrachtverkeer met oud en nieuw asfalt. We hebben hen duidelijk gescheiden van de fietsers en auto’s. Dit was een stuk veiliger.’
Informeren en betrekken
Zoals gezegd wordt de N57 veel gebruikt door recreanten op weg naar het strand, restaurant of camping. Ook de bewoners van Middelburg en gemeente Veere maken veelvuldig gebruik van deze weg die er in zijn huidige vorm sinds 2011 ligt.
Desiree Fase van Olmenchalets is één van de personen die te maken kreeg met de werkzaamheden: ‘Wij werden door Rijkswaterstaat actief benaderd over de werkzaamheden en de mogelijke overlast. Even kwam de gedachten in ons op dat het meedenken een formaliteit was, maar die konden we snel naast ons neerleggen, omdat er daadwerkelijk werd geluisterd en meegedacht. Onze wens om aan de campingzijde te beginnen en niet aan de kant van Vrouwenpolder, is overgenomen. Hierdoor is de overlast beperkt gebleven tot de late avond en niet de nacht.’
Die inzet loont, want er zijn geen klachten binnengekomen, ondanks de geluidshinder en de omleidingen.
Stiller
Minder hinder houdt ook in dat de intentie altijd is om de weg weer zo snel mogelijk gereed te hebben en open te stellen voor weggebruikers. Ook voor de snelle motorrijders. Omwonende Peter: ‘In het begin leek het echt geen stiller asfalt. We hadden juist meer hinder ervan. Motoren die ronkten en weggebruikers die genoten van het gladde nieuwe asfalt. Maar inmiddels moet ik toegeven, het lijkt nu echt iets stiller.’
Meer informatie?
Kijk op www.rws.nl/onderhoud-N57
Middengeleider
Naast onderhoud is er ook een nieuw object geplaatst. Diana: ‘We hebben een middengeleider als rijbaanscheiding geplaatst om de veiligheid ter hoogte van het tankstation te verbeteren. Dit is een zichtbare en merkbare verandering voor de weggebruikers. Zij moeten nu omrijden om het tankstation op een veilige manier te bereiken en te verlaten.’ Op de korte termijn staat er nog onderhoud aan de geleiderails gepland op dit acht kilometer lange traject. De beginstukken van de rails worden tijdens nachtafsluitingen op 11, 12, 13 en 14 november vervangen. In de verdere toekomst staan ook andere gedeelten van de N57 op de agenda.