Foto Krammersluizen

Veel Rijkswaterstaatobjecten dateren uit de jaren 60, 70 en 80 van de vorige eeuw. Daarom is een groot deel aan renovatie of vervanging toe. In de loop der jaren is het verkeer op zowel de weg als het water bovendien enorm toegenomen, worden de vrachtwagens steeds zwaarder beladen en worden de schepen groter. Daarom maken we tijdens iedere renovatie onze wegen, bruggen, sluizen en waterwerken meteen toekomstbestendig. Deze onderhoudsopgave is een traject dat vele jaren in beslag neemt. Ook het komende jaar zitten we niet stil. We lichten enkele projecten uit.

Renovatie Krammersluizencomplex

De renovatie van het Krammersluizencomplex start in 2025.
Het Krammersluizencomplex is een belangrijke verbindende schakel voor zowel de scheepvaart als het wegverkeer. Daarnaast scheidt het sluizencomplex het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde van elkaar.

De komende jaren maken we het complex duurzamer, veiliger, moderner en toekomstbestendig. Om dit te bereiken, pakken we meerdere werkzaamheden op.

Overbruggingsmaatregelen bruggen Schelde-Rijnkanaal

Over het Schelde-Rijnkanaal liggen 5 bruggen van Rijkswaterstaat: de Slaakbrug, Vossemeersebrug, Tholensebrug, Kreekrakbrug en de Bathsebrug. De bruggen zijn door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen. Vanaf 2030 voeren we groot onderhoud uit aan de bruggen. Tot die tijd houden we de bruggen veilig met overbruggingsmaatregelen. Dit zijn maatregelen die nodig zijn tot aan het groot onderhoud.

Nadat we eind 2024 de overbruggingsmaatregelen aan de Tholensebrug  hebben uitgevoerd, pakken we dit in 2025 op bij andere bruggen over het Schelde-Rijnkanaal. In het najaar van 2025 vervangen we het asfalt, de vangrails en de schampkant bij de Kreekrakbrug. Hierna vervangen we op de Slaakbrug en de Bathsebrug de voegovergangen en opleggingen.

Tholensebrug
Na de overbruggingsmaatregelen in 2024 aan de Tholensebrug, gaat Rijkswaterstaat in 2025 verder met werkzaamheden aan de andere bruggen over het Schelde-Rijnkanaal.

Per brug kijken we welk onderhoud nodig is. De werkzaamheden aan de bruggen over het Schelde-Rijnkanaal bestaan uit het onderhoud aan:

  • de voegovergangen: een voegovergang is het onderdeel van de brug dat zorgt voor de aansluiting tussen het brugdek en het wegdek voor en na de brug;

  • de vangrails: deze stalen constructies naast de weg zorgen ervoor dat voertuigen die van de weg raken, worden opgevangen en voorkomen zo dat ze naast de weg belanden;

  • de opleggingen: een oplegging is een steunpunt waar de brugconstructie op rust. Het is de verbinding die krachten overdraagt naar de ondersteunende constructie van de brug, bijv. pijlers en landhoofden;

  • de schampkant: een betonnen rand die de brug beschermt tegen aanrijdingen. De leuning van de brug is bevestigd aan deze rand;

  • het asfalt en de hemelwaterafvoeren.

Onderhoud, afsluitingen en hinder op de weg

We sluiten 2024 af met meerdere nachtelijke afsluitingen op onze Zeeuwse wegen. Ook in 2025 voeren we onderhoud uit op en langs de wegen. Overdag en ’s nachts, aan asfalt (70 kilometer maar liefst!) vangrails, bermen en viaducten. Meer informatie vindt u op de projectpagina Onderhoud wegen Zeeland.

Onderhoud in heel Zeeland

De komende jaren renoveren en vervangen we 8 sluizen, 5 beweegbare bruggen, 5 vaste bruggen, verschillende wegen en 5 waterwerken in de provincie Zeeland. Om de regio bereikbaar te houden, spreiden we de onderhoudsprojecten over vele jaren. De planning kan nog veranderen. Dat heeft te maken met het verloop van projecten, de staat van de infrastructuur, verloop van aanbestedingen en beschikbare mensen. Een overzicht van de werkzaamheden die in de komende jaren ingepland staan is te vinden op rws.nl/bereikbaarzeeland.