De Krammersluizen: de grootste betonconstructie die Rijkswaterstaat ooit liet bouwen. Het indrukwekkende object is daarnaast een belangrijke schakel voor de beroepsvaart. Jaarlijks passeren 44.000 schepen het complex. De komende jaren renoveert Rijkswaterstaat het sluizencomplex. Een gigantische klus, die veel voorbereiding vraagt.
“De renovatie hebben we in twee delen opgesplitst,” vertelt Olivier Elseman, Omgevingsmanager Krammersluizen. “Begin 2023 hebben we het eerste deel van de renovatie afgerond. Dat deel noemen we Civiele Werkzaamheden Krammersluizen, daar vertelt mijn collega Martijn straks meer over. Het tweede deel is de renovatie van de sluis zelf. Dat is het grootste deel dat veel voorbereiding vraagt. Terwijl het eerste deel van de renovatie werd uitgevoerd, begonnen we al met de voorbereidingen voor het tweede deel. Deze voorbereidingen omvatten onder andere het opstellen van een ruwe planning en het specificeren van de vereisten waaraan de aannemer moet voldoen.”
Civiele werken
Martijn Elzinga, technisch adviseur bij Rijkswaterstaat, legt uit wat er al gebeurd is: “In de eerste fase renoveerden we vooral de remmingwerken. Dit zijn de constructies met houten schotten die het mogelijk maken dat schepen vlot en zonder schade een brug of sluis passeren. Remmingwerken liggen als een soort armen aan beide kanten van de sluizen. Daarnaast brachten we nieuwe, zwaardere stortsteen aan op de oevers van het laagbekken. Ook knapten we de parkeerplaats en de uitkijktoren op. Tenslotte voerden we onderhoud uit aan de rioolschuiven. Die bevinden zich in de riolen; aan de zijde van het Slaak en het Laag- en Hoogbekken en zijn een belangrijk onderdeel van de zoet-zout-scheiding.”
Veel materiaal
Martijn: “Dit eerste deel van de renovatie, de civiele werkzaamheden, is relatief gezien het kleinere onderdeel van de renovatie. Toch was ook dit een gigantische klus. Dat zie je terug in de hoeveelheid materialen die we gebruikten: bijvoorbeeld 375 kuub nieuw hardhout. Daarnaast renoveerden we vijftig afmeerpalen en twintig loopbruggen. Die afmeerpalen zijn per stuk al meer dan een meter in doorsnede. Voor de uitkijktoren lieten we 135 unieke metalen panelen ontwikkelen. Op de panelen, die aan de trapleuning van de toren vastzitten, staan ruim vijftig diersoorten afgebeeld; allemaal dieren die hier in de omgeving voorkomen. Onderaan vind je vooral vissen en schelpdieren. Bovenaan zie je vooral roofvogels.”
Stand van zaken
Inmiddels is het project in een nieuwe fase terechtgekomen. Olivier: “We zitten nu middenin de aanbesteding voor de renovatie van de sluizen zelf. We zijn met de mogelijke aannemers in gesprek over het project. Voor de zomer verwachten we van de verschillende aannemers een aanbieding. In oktober moet bekend zijn welke opdrachtnemer de renovatie mag uitvoeren.”
Klik op de plusjes in de foto hieronder voor meer informatie.
Tekst gaat verder onder de foto (fotograaf: Edwin Paree©).