Samenwerking

Dit artikel hoort bij: Rijkswaterstaat & 01

De kunst van het samenwerken

Boven het maaiveld

Op een natuurlijk peil houden, laten zakken of juist stijgen: in de Koopmanspolder doen het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland proeven met verschillende waterstanden. We hebben de polder nu laten overstromen. De komende tijd onderzoeken we samen wat de precieze effecten hiervan zijn op het omliggende gebied.

In een flits door de spits

Grote evenementen in Amsterdam-Zuidoost zorgen voor enorme verkeersdrukte. Hoe kunnen we al dat verkeer in goede banen leiden? Dat onderzoeken overheid en het bedrijfsleven deze zomer in een grootschalige verkeersproef. Hierbij worden weggebruikers van slimme verkeersinformatie voorzien, waardoor ze precies weten hoe snel ze naar hun favoriete bestemming kunnen rijden.

Foto: ©Sensation

Wereldprimeur in Zeeuws-Vlaanderen

In de Perkpolder steken sinds kort 61 witte kopjes uit de klei. Het zijn de uiteinden van verticale buizen die tot 17 m diep de grond in zijn geboord. Deze vormen een uniek buizenstelsel – een ingenieus ‘kwelscherm’ – dat zout grondwater (kwel) opvangt dat onder de dijk doorsijpelt. Zo wordt kwetsbaar landbouwgebied beschermd. Op verzoek van Rijkswaterstaat monitort Deltares de effectiviteit van het kwelscherm.

3-in-1-project

SPIE onderhoudt de komende 5 jaar het Noordzeekanaal, inclusief de sluizen en het gemaal die in deze vaarweg liggen. Hiervoor zijn 3 losse onderhoudscontracten samengevoegd in 1 efficiënt prestatiecontract. Rijkswaterstaat en SPIE gaan samen inspecteren. En bepalen daarna gezamenlijk wanneer onderhoud nodig is, in goed overleg met belanghebbenden in de omgeving.

Composiet vergaat niet

Aannemerscombinatie Heijmans/Boskalis heeft ’s werelds grootste composiet sluisdeuren ingehangen in het Wilhelminakanaal. Een idee van Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Brabant. Omdat composiet niet vergaat, gaan de sluisdeuren 2 tot 3 keer langer mee dan exemplaren van hout of staal. Daarnaast zorgt het materiaal dat de draaipunten van de deuren minder snel slijten. Dubbel duurzaam dus.

Alles onder controle

Met aannemer Istimewa hebben we de Bediencentrale Tilburg een flinke opknapbeurt gegeven. Ook vernieuwden we de bediensystemen van de meeste bruggen en sluizen in Noord-Brabant en Midden-Limburg. Hierdoor kan ‘Tilburg’ voortaan een groot gedeelte van de beroeps- en recreatievaart in deze regio bedienen.

Onderhoud precies op tijd

Als een CV-ketel steeds meer energie verbruikt, is ‘ie aan onderhoud toe. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de Bernhardsluizen. Daarom meten we - in samenwerking met EnerGQ, SPIE en SATEC - via sensoren op detailniveau het energieverbruik. Deze meetgegevens combineren we met relevante data van partners. Bijvoorbeeld over het weer. Met de inzichten die dat oplevert, kunnen we het optimale moment voor onderhoud van kleine onderdelen voorspellen. Zo zorgen we voor vitale assets.

Duizenden bommen en granaten

Van verrassende partners leer je soms het meest. Daarom waren we onlangs op bezoek bij de Defensie Materieel Organisatie. We lieten aan elkaar zien hoe Rijkswaterstaat en Defensie – ieder op hun eigen manier – kennis uitwisselen en projecten aanpakken.