Na de mooie mijlpaal van vijf jaar VM-IVRA gevierd te hebben, is het weer tijd om vooruit te kijken. Want: we zijn nog lang niet klaar. Met Folkert Bloembergen, kerntransitietrekker bij focuspunt Smart Mobility, blikken we vooruit op 2025 en de ontwikkelingen die het komende jaar nóg meer aandacht krijgen.
‘Het wordt opnieuw een interessant jaar’, voorziet Folkert. Het onderzoek van TwynstraGudde bevestigt dat we klaar zijn om digitaal verkeersmanagement op grote schaal uit te rollen. De auto’s in te krijgen, als het ware. Dat is de instelling die we nu ook moeten hebben: laten we het echt gaan doen.’
Hij begint zijn vooruitblik met een waarschuwing: laten we niet ten onder gaan aan ons eigen succes. ‘Onze werkwijzen zijn inmiddels breed geaccepteerd. De volgende stap is om ze verder te verfijnen. We moeten zowel de organisatie als de kwaliteit van onze data en toepassingen behouden én verder ontwikkelen. Steeds meer partijen raken betrokken bij digitaal verkeersmanagement, dus goede afstemming en hoge standaarden zijn essentieel.’

Lopende projecten
‘Er zijn vijf belangrijke toepassingen waar we ons het komende jaar op focussen: de milieuzones, schoolzones, digitale informatieberichten, vooraankondigingen, en stremmingen waarbij ons in eerste instantie richten op tunnelstremmingen. Voor de milieu- en schoolzones ligt de focus op het afstemmen en perfectioneren van de datavoorziening. Waar zijn die zones? Wat zijn de start- en eindtijden van scholen? Dit verzamelen en controleren, noemen we de onderste datalaag. En daar zijn we al een heel eind mee. Maar we kunnen onze partners nog beter overtuigen om de data zelf zorgvuldig in te voeren en te controleren.’
‘Zo gaan we volgend jaar starten met audioberichten, naast de tekstversies’
‘Als deze basis is gelegd, kunnen we doorgaan naar de volgende laag: het ontwikkelen van maatregelen en de bijbehorende berichten. Wat communiceren we en waar en wanneer? Op dit moment werken we aan het verder verfijnen van de digitale informatieberichten en vooraankondigingen. Zo gaan we volgend jaar starten met audioberichten, naast de tekstversies. Ten slotte is er de servicegerichte laag: hoe kunnen we onze publiek-private samenwerkingen optimaal benutten om een betere service te bieden? Zo bieden we handelingsperspectief voor automobilisten. Innovatie vindt juist op deze laag plaats.’
Een veranderende wereld
‘Ik verwacht dat we ons volgend jaar vooral zullen richten op innovaties in gepersonaliseerde berichtgeving. Ten eerste sturen automobilisten steeds vaker informatie terug naar de serviceproviders, zowel proactief via navigatiesystemen als door gegevens die de auto zelf verzamelt, zoals Floating Car Data. Daarnaast worden auto's steeds vaker geweerd uit de steden. Wij kunnen dit digitaal ondersteunen, bijvoorbeeld door alternatieve routes aan te bieden. Ook kunnen we met gemeentelijke en provinciale wegbeheerders afspraken maken over de wijze waarop we het verkeer informeren. Dit vereist een zorgvuldige afstemming, want mensen verwachten tegenwoordig dat hun telefoon hen handelingsperspectief voor de verkeerssituaties biedt. Een prachtige uitdaging.’

Learning by doing
Het rapport van TwynstraGudde bevestigt voor mij dat we werken in een waardevolle lerende omgeving, en dat moeten we blijven koesteren. Een goed voorbeeld hiervan is een test met spitsstroken. We communiceerden de reden voor het afsluiten van de spitsstrook, in de veronderstelling dat dit begrip zou creëren. Maar toen de beveiligingscamera’s storingen vertoonden, besloten automobilisten de spitsstrook toch te gebruiken, wat een averechts effect had. Dit leidde er al snel toe dat iedereen het eens was dat deze berichten weinig waarde toevoegden. Door snel te testen en de afwegingen met de hele keten te bespreken, kwamen we vlot tot inzicht. Dit is wat zo mooi is aan onze werkwijze: de waarde van een initiatief ligt niet altijd in het behalen van succes.’
Voortbouwen op verandering
‘Het komende jaar zal steeds duidelijker worden dat we toewerken naar nieuw verkeersmanagement. Ons werk zal veranderen. En dat vinden veel mensen moeilijk. Als het ons volgend jaar lukt om het principe ‘digitaal verkeersmanagement is hier en nu’ op een duidelijke en landelijke manier uit te rollen, dan ben ik zeer tevreden.’