Dit artikel hoort bij: Smart Mobility Connectiviteit en data-uitwisseling
Op het water
Uitleg van de nummers in de afbeelding
Centrale
In de centrale wordt een planning gemaakt voor het openen van de bruggen. Bij een kleine, rustige brug hoeft de schipper zijn komst niet aan te melden. Bij een grote, drukkere brug, die erg belangrijk is voor de bereikbaarheid, krijgt de schipper een tijdstip toegewezen. In de laatste situatie is de rol van
de centrale groot. De centrale bepaalt dan de planning en afstemming. Als de schipper komt aanvaren moet de schipper wachten voor het stoplicht.
Sluiscomplex
De sluiswachter maakt een sluisplanning. Schepen kunnen melden dat ze eraan komen. Ze krijgen een plek in de sluis toegewezen. Als de schipper nog niet aan de beurt is, kan de schipper ervoor kiezen om langzamer te gaan varen. Dit is duurzamer.
Scheepvaart
De schipper heeft zijn komst aangekondigd bij de centrale. Hij wacht op groen licht om door te varen.
Online omgevingen
De vaarweggebruiker ziet de
geplande bedieningstijden.
De weggebruiker ziet de
openingstijden van de brug
en past de reis hierop aan
door later te vertrekken of
een andere route te kiezen.
Slagbomen
De bestuurders die voor de slagboom staan te
wachten, ontvangen in hun app een aangepaste
aankomsttijd.
In dit voorbeeld een kleine greep uit de vele informatieketens en communicatie op het water. Er gaan gesprekken en data via mobiele
netwerken door de lucht en over het glasvezelnetwerk in de grond. De scheepvaartverkeerscentrale overziet de scheepvaart en brugopeningen. De sluiswachter zorgt voor een effciënte sluisplanning, hier melden de schepen zich. Deze communicatie kan allemaal doordat er een digitale infrastructuur aanwezig is die alle partijen met elkaar verbindt.
Mobiel netwerk
Het mobiele netwerk wordt gebruikt voor de communicatie en data-uitwisseling met de schipper. Dit moet draadloos omdat schepen altijd onderweg zijn.