Rijkswaterstaat telt honderden bruggen, sluizen en tunnels. Elk wordt aangestuurd met eigen hardware en software en bediend door hun eigen gespecialiseerde personeel. Dat moet anders kunnen, dacht CIV alweer een aantal jaar geleden. Waarom het wiel steeds opnieuw uitvinden? Terwijl het zo veel makkelijker kan.
Bedienen, besturen en bewaken
“Voor onze objecten (bruggen, sluizen en tunnels) ontwikkelen we momenteel zogenaamde bouwblokken,” Vertelt Marisca Steur. Zij is als projectmanager betrokken bij het opzetten van de Acceptatietest- en Educatieomgeving. “Dat zijn als het ware modulaire legosteentjes die dadelijk in vrijwel alle objecten geïmplementeerd kunnen worden. Elke brug heeft immers dezelfde functionaliteiten. Hij moet bediend, bestuurd en bewaakt (3B) worden.” Met de 3B-bouwblokken worden deze functies steeds op dezelfde manier vervuld.
Acceptatietestomgeving
Deze manier van werken is al jaren geleden in gang gezet, maar afgelopen jaar wierp het eindelijk zijn vruchten af. Zo is begin 2019 de nieuwe acceptatietestomgeving in Delft opengegaan. “Voor het bedienen, besturen en bewaken van een brug zijn verschillende apparaten en software nodig. Naast een mechanisme om de brug te openen hebben we onder andere camera’s nodig, maar ook een fysieke werkplek waar de brugwachter werkt.” Deze zaken komen allemaal van een andere producent. “Vroeger kwamen ze pas bij de brug voor het eerst bij elkaar. In de acceptatietestomgeving gebeurt dat nu eerder al, zodat we op voorhand kunnen testen of alles goed werkt.”
Eerste project
Nu de acceptatietestomgeving staat, is het tijd voor een launching project. “In de testomgeving staat nu onder andere een volledig werkend model van de Wantijbrug. Dit is de eerste brug waarbij we gebruik gaan maken van het 3B-bouwblok. Aan het eind van 2020 hopen we het bouwblok in werking te zien.”
Educatieomgeving
Ondertussen wordt er in Delft een educatieomgeving gebouwd. “Doordat alle besturingssystemen uiteindelijk hetzelfde zijn kunnen bedienaars universeel worden opgeleid. Ze gaan nog steeds werken bij hun eigen unieke object maar kunnen ondertussen leren van elkaar en bijspringen waar nodig. Zo kan een brugwachter van de Wantijbrug straks ook andere bruggen bedienen met hetzelfde systeem.” Toch wil Marisca niet alle trainingen in Delft doen. “Bij grote projecten blijven we onderzoeken of het niet verstandiger is de trainingen op locatie te doen. Dat kan in veel gevallen digitaal.”
Sluizen en tunnels
Tegelijkertijd werkt CIV aan bouwblokken voor sluizen en tunnels. “Voor het bouwblok Bruggen, Sluizen, Waterwerken (BSW) hebben we als launching project Tilburg 3 en tijdens de renovatie van de eerste Heinenoordtunnel wordt het eerste bouwblok voor tunnels geïmplementeerd.” Marisca verwacht dat uiteindelijk 80 procent van de objecten met de standaard bouwblokken kunnen werken. “Maar daar zullen zeker nog een aantal jaren overheen gaan voordat dit is gerealiseerd. We moeten de projecten integraal aanpakken. We staan voor een uitdagende opgave naar de toekomst toe. Daarin moeten we elkaar vinden en helpen binnen de organisatie.”