Het sluizencomplex Zandkreek bij Kats krijgt vanaf eind 2025 een grondige renovatie. Voor het eerst heeft Rijkswaterstaat deze renovatie aanbesteed via een zogeheten 2-fasenaanpak. “Op deze manier werken we samen met de opdrachtnemer in het hele ontwerpproces en komen we in de uitvoering voor minder verrassingen te staan,” vertelt Peter van Dijk, projectmanager bij Rijkswaterstaat.
Het sluiscomplex Zandkreek is een van de oudste onderdelen van de Deltawerken en werd in 1960 in gebruik genomen. Jaarlijks gaan er 25 tot 30 duizend schepen doorheen, vooral recreatievaart. Over de twee bruggen rijden in de zomer meer dan 30 duizend auto’s per dag. Het sluizencomplex is toe aan een grondige renovatie, die in 2025 van start gaat. De werkzaamheden omvatten onder andere nieuwe systemen voor de bediening, besturing en bewaking, vervangen sluisdeuraandrijvingen, aanpassingen vanuit de machinerichtlijn en renovatie van diverse werktuigbouwkundige en civiele constructies.
Anders dan anders
De opdracht daarvoor is op een andere manier dan anders gegeven, vertelt Peter van Dijk. “Normaal gesproken maken wij als Rijkswaterstaat zelf een uitgewerkt ontwerp, dat we vervolgens Europees aanbesteden. Hierbij bepalen wij in hoge mate hoe het eruit gaat zien en wie welke risico’s draagt. Met een 2-fasenaanpak stellen we een abstractere vraag, gaan we het ontwerp samen met de geselecteerde opdrachtnemer uitwerken en spreken we af wie welke risico’s draagt.” De opdracht voor de Zandkreeksluis is na een Europese aanbesteding gegund aan Samen in Zee, een samenwerking van Mobilis, Croonwolter&dros en Hollandia Services.
Voorlopige prijs
“Wat ook bijzonder is aan deze 2-fasenaanpak, is dat wij een voorlopige prijs hebben vastgesteld waarvoor het werk kan worden gemaakt. Alle gegadigden moeten bij hun aanbieding dus uitgaan van deze prijs. Daardoor kunnen wij de aanbiedingen volledig beoordelen op kwaliteit. Bij andere aanbestedingen speelde de prijs ook mee en hadden partijen wel eens de neiging die wat scherp neer te zetten. Dan kun je de opdracht wel winnen met een lage prijs, maar vaak hadden we in de uitvoering discussies over de kwaliteit van het werk, toegepaste materialen of wie de kosten van aanpassingen ging dragen.”
Vakmanschap
Met deze nieuwe manier kijkt Rijkswaterstaat veel meer naar het vakmanschap van de opdrachtnemer, zegt Peter. En dat is juist bij deze opdracht van groot belang. “Het gaat hier niet alleen om een renovatie, maar ook om innovatie en dan met name op het gebied van duurzaamheid. Daarvoor kunnen we de denkkracht uit de markt zeer goed gebruiken.” De 2-fasenaanpak moet leiden tot intensievere samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de opdrachtnemer. “We willen samen over inhoudelijke oplossingen praten. Door intensieve samenwerking aan de voorkant verwachten we dat de uitvoering soepeler verloopt. We kunnen beter inschatten hoelang de renovatie gaat duren en komen minder voor verrassingen te staan.”
Projecten verbinden
Rijkswaterstaat werkt op meer plekken via deze aanpak, maar in Zeeland wordt deze voor het eerst gecombineerd met de zogenoemde contractuele portfolio-aanpak, vertelt Peter. “Dit betekent dat we projecten met elkaar verbinden. In dit geval: als de opdrachtnemer de renovatie van de Zandkreek goed aanpakt, kunnen wij hem vragen om ook een aanbieding te maken voor de renovatie van sluiscomplex Hansweert. Dit levert tal van voordelen op. De opdrachtnemer heeft al een heel proces ingericht, methodieken geoptimaliseerd en investeringen gedaan en het is prettig als je dat voor meerdere projecten kunt gebruiken. Voor ons als Rijkswaterstaat scheelt het een extra aanbesteding, we krijgen meer uniforme oplossingen en we kunnen een goede werkrelatie voortzetten.” De 2-fasenaanpak en de contractuele portfolio-aanpak zijn experimenten die de Grond-, Weg- en Waterbouw-opdrachtnemers samen met Rijkswaterstaat uitvoeren als onderdeel van het proces ‘Op weg naar een Vitale infrasector’. “Het is mooi om daar als project aan bij te dragen en leerervaringen op te doen.”
Ook in dit magazine
- Voortgang en mijlpalen
- Flinke hinder door onderhoud: nieuwe installaties voor de Vlaketunnel en het Dampoortaquaduct
- Wervingscampagne met resultaat: Zeeuwse sluizen straks weer volledig operationeel
- Groot onderhoud aan Kreekraksluizen: een puzzel op grote hoogte
- Nieuwe steigers en loswallen rond Oosterscheldekering, Veersedam en Brouwersdam
- Nieuwe gedragscode voor werken rond beschermde planten en dieren
- Uitgebreide inspecties aan bruggen Kanaal Gent-Terneuzen voor gericht groot onderhoud
Op de hoogte blijven?
We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.
Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.