Rijkswaterstaat werkt aan het onderhoud van bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Veel van deze objecten zijn gebouwd in de jaren 60, 70 en 80 en een groot deel is aan renovatie of vervanging toe. Benieuwd wat we de afgelopen tijd zoal hebben gedaan in het kader van een Bereikbaar Zeeland? U leest hier het laatste nieuws.

Meer weten over de nieuwe leuningen en hekwerken? Lees verder op de projectpagina.

Botsproeven bevestigen: nieuw hekwerk klaar voor plaatsing Oosterscheldekering

Rijkswaterstaat start in het najaar van 2023 met het plaatsen van een nieuwe leuning en hekwerken langs de werkweg op de Oosterscheldekering. Langs deze werkweg staat, aan de kant van de Noordzee, een leuning. Deze leuning bereikt het einde van zijn levensduur. Daarom vervangt Rijkswaterstaat de leuning. Daarnaast komen er, ter hoogte van de pijlers, drie meter hoge hekwerken. Deze hekwerken voorkomen dat onbevoegden op de pijlers kunnen komen.

Om zeker te zijn dat de nieuwe leuning en de hekwerken stevig genoeg zijn, test Rijkswaterstaat ze uitgebreid op verkeersveiligheid. Zo simuleert een computerprogramma wat er gebeurt als een voertuig tegen het hek botst. Het is belangrijk dat de nieuwe leuning en hekwerken voorkomen dat voertuigen te water komen. Na de computersimulatie zijn de hekwerken ook getest met een echte botsproef, waarbij voertuigen tegen een kopie van de leuningen botsen. Uit de botsproeven is gebleken dat de hekwerken voldoen aan alle veiligheidsnormen.

Impressie nieuwe leuning en hoog hek

Eerste twee bewegingswerken Oosterscheldekering gerenoveerd

De eerste twee bewegingswerken van de Oosterscheldekering zijn gerenoveerd. Op 8 en 10 mei hees Rijkswaterstaat twee bewegingswerken uit de kering. Die werden vervolgens naar een werkplaats gebracht, waar ze grondig gerenoveerd werden. Een aantal onderdelen kon opgeknapt worden, andere onderdelen moest Rijkswaterstaat volledig vervangen. Na de renovatie werden de bewegingswerken weer teruggebracht naar de kering. Op 15 en 17 augustus tilde Rijkswaterstaat ze terug op hun plek. Volgend jaar renoveren we er nog vier. Vervolgens volgt er een evaluatie, daarna kan worden gestart met de renovatie van de 118 resterende bewegingswerken. In de video hieronder vertelt omgevingsmanager Astrid Ghering meer over de werkzaamheden.

De bewegingswerken van de schuiven zijn een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de Oosterscheldekering. Ruim 35 jaar na de ingebruikname, zijn de bewegingswerken toe aan renovatie. Dit is nodig zodat de bewegingswerken optimaal kunnen blijven functioneren.

In een eerdere editie van het magazine Bereikbaar Zeeland gingen we dieper in op de werkzaamheden. Je leest het artikel hier terug. 

Cilinders Grevelingensluis: de helft is verwisseld

31 oktober en 1 november staat de vijfde cilinderwissel van de Grevelingensluis op de planning. Deze sluis heeft acht sluisdeuren waarvan de cilinders, buffers en draaipunten worden gereviseerd. Deze onderdelen zorgen ervoor dat de deuren van de sluis kunnen openen en sluiten. De huidige cilinders hadden het einde van hun levensduur bereikt. Om hun levensduur te verlengen, reviseert Rijkswaterstaat ze. Op dit moment zijn er vier van de acht cilinders gereviseerd. Tijdens de wissels is de sluis twee dagen gesloten voor scheepvaart. Volgens planning zijn alle cilinders in april 2024 gereviseerd. Na het onderhoud kunnen de cilinders weer lange tijd mee.

Grevelingensluis

Asfaltproef op fietspad bij Serooskerke (Schouwen)

Over de lengte van één kilometer is het fietspad op Schouwen-Duiveland ter hoogte van Serooskerke opnieuw geasfalteerd. Waarom slechts één kilometer? Technisch adviseur Richard van Ommeren legt uit: “Het fietspad is een stuk langer dan één kilometer. Deze kilometer met nieuw asfalt is onderdeel van een proef om te bekijken welk asfalt het meest geschikt is. Aannemer KWS heeft in de nachtelijke uren vier verschillende proefvakken aangebracht op het fietspad naast de N59. Ieder proefvak van 250 meter onderscheidt zich in de materiaalkeuze van de onderlaag en de dikte van de asfaltlagen. We evalueren alle proefvakken om te bepalen welke het meest geschikt is. We kijken dan bijvoorbeeld welk asfalt het minst snel opnieuw onderhoud nodig heeft. Het asfalt dat het meest geschikt blijkt, passen we later toe op het hele traject.”

Aanleggen van nieuw asfalt

Nieuwe wachtplaatsen en loopbruggen sluiscomplex Hansweert open voor scheepvaart

Vanaf 21 september zijn de wachtplaatsen en loopbruggen bij sluiscomplex Hansweert weer open voor de scheepvaart. Afloopvoorzieningen zijn de loopbruggen waarmee de bemanning van schepen van en aan boord kan komen. Wachtplaatsen zijn de grote (buis)palen in het water waar de schepen tegen aanleggen. Deze voorzieningen hadden het einde van hun levensduur bereikt en waren  afgesloten om onveilige situaties te voorkomen. Inmiddels heeft aannemer De Klerk 42 nieuwe wachtpalen en 13 nieuwe loopbruggen geplaatst. In de vorige editie van het magazine Bereikbaar Zeeland gaven we een inkijkje in de werkzaamheden. Je leest het artikel hier terug.

Een nieuwe loopbrug

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.