Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten in Zeeland zijn aan groot onderhoud toe. Niet alle objecten zijn tegelijk aan de beurt voor renovatie. Voor de objecten waar het grote onderhoud uitgesteld is, betekent dit soms dat het nodig is om beperkingen in te stellen. Zo ging de maximumsnelheid op de Tholensebrug omlaag en geldt een gewichtsbeperking voor de Vossemeersebrug. Bert van Beveren, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat, praat er over met Corniel van Leeuwen, wethouder gemeente Tholen.

Bert: “We vinden het belangrijk dat de omgeving op de hoogte is van de beperkingen. Gemeenten, bedrijven, agrariërs, inwoners, het liefst willen we dat iedereen begrijpt dat de beperkingen noodzakelijk zijn. En dat niet alleen. We vinden het ook belangrijk dat de partners en stakeholders weten van de scenario’s die mogelijk in de toekomst gaan spelen. Wat kan er gebeuren, en wat doen we dan? Dat bespreken we nu actief met de omgeving.”

“Wanneer we zien dat een beperking nodig is, starten we in een vroeg stadium het gesprek”

Corniel: “Natuurlijk vinden we als gemeente beperkingen niet leuk. Helemaal als nog niet met zekerheid bekend is tot wanneer de beperkingen gelden. Voor ons is het wel fijn dat Rijkswaterstaat ons op de hoogte houdt. Eerder dit jaar moest Rijkswaterstaat de voegovergangen vervangen van de Tholensebrug. Daarvan waren wij pas kort van tevoren op de hoogte.”

Bert: “De werkzaamheden aan de Tholensebrug konden we niet lang van tevoren communiceren, waardoor het voor veel mensen als een verassing kwam. Dat willen we voorkomen. Wanneer we zien dat een beperking op bijvoorbeeld een brug of weg nodig is, starten we nu in een vroeg stadium het gesprek met de omgeving hierover. We noemen dat een gebiedsproces. Hiermee voorkomen we verrassingen, en kunnen we de stakeholders ook vragen om mee te denken. Bij geplande werkzaamheden deden we dat al, maar bij beperkingen was dat nog niet vanzelfsprekend.”

Tholensebrug

Corniel: “Deze nieuwe manier van werken, werkt voor ons. Rijkswaterstaat beperkte een tijdje terug de snelheid op de Tholensebrug en er kwam een gewichtsbeperking op de Vossemeersebrug. Hier lichtte Rijkswaterstaat ons ruim van tevoren over in. Als wij weten wat er speelt, kunnen we dat ook beter uitleggen aan de bewoners van Tholen.”

Bert: “Bij het gebiedsproces betrekken we niet alleen de gemeente Tholen. We praten ook met andere gemeenten, de provincie, het waterschap, de ZLTO en bedrijven uit de omgeving. Ik ben in het proces volledig open over de dilemma’s die Rijkswaterstaat heeft. De mensen met wie ik tijdens het gebiedsproces spreek, waarderen dat. Ze denken ook goed mee in de scenario’s. Hierdoor komen er soms ook oplossingen  naar voren waar wij zelf nog niet aan gedacht hadden. Bijvoorbeeld over het al dan niet combineren van werkzaamheden.”

Corniel: “Daarnaast zetten wij onze kanalen in om de inwoners van Tholen te bereiken. Zo versterken we elkaar. Wij communiceren bijvoorbeeld veel via social media, waar we veel volgers hebben. Ook via de krant houden we mensen op de hoogte.”

Bert: “Door samen vooraf al na te denken over hoe we kunnen ingrijpen als er een probleem ontstaat, voorkomen we plotselinge verassingen. Die contacten met iedereen in de omgeving, dat vind ik mooi.”

Corniel: “Het liefst willen we natuurlijk dat de beperkingen worden voorkomen. Maar als ze dan toch nodig zijn, is het fijn om op tijd op de hoogte te zijn en te kunnen meedenken.”

Beeldmerk Bereikbaar Zeeland

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.