In de volksmond staan ze bekend als vangrails. Officieel heten deze rails langs de weg ‘geleiderails’. Krijgt deze een flinke klap, dan kan het zijn dat Rijkswaterstaat hem meteen moet vervangen. Ook stukken rail die nooit een schrammetje oplopen, moeten we na een tijd renoveren of zelfs vervangen. Dat doet Rijkswaterstaat in de periode van 31 oktober tot begin februari. 15 kilometer geleiderails in de middenberm van de A58 tussen Arnemuiden en Kapelle wordt duurzaam hersteld. Een deel van de geleiderails wordt hergebruikt.
“Door roestvorming verliest een geleidederail langzaam zijn kracht. Daarom moeten we geleiderails op tijd vervangen,” vertelt Jimmy Peters, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. “De werkzaamheden vinden ’s nachts plaats, van acht uur ’s avonds tot zes uur de volgende ochtend, alleen op doordeweekse dagen. We halen de geleiderail niet overal tegelijk uit de middenberm, maar werken steeds aan een vak van ongeveer 500 meter. Binnen dat vak demonteren we de oude geleiderail en plaatsen we meteen een nieuwe rail terug.”
Hergebruik van de geleiderails
“We kijken altijd hoe we zo circulair mogelijk kunnen werken. Eerder dit jaar inspecteerden we welk deel van de rails herbruikbaar is. Uit de resultaten bleek dat 60% van de geleiderail te recyclen is. De oude geleiderails brengen we naar de werkplaats voor renovatie. De gerenoveerde rail gebruiken we weer in een ander deel van de A58. De werkzaamheden zijn nu ongeveer halverwege, op 3 februari 2023 kunnen de geleiderails er weer jaren tegenaan.”
Renoveren geleiderail
Richard van Ommeren is technisch adviseur bij Rijkswaterstaat en betrokken bij de renovatie van de geleiderail. Hij vertelt graag hoe het renoveren in zijn werk gaat. “De geleiderail van de A58 bestaat uit stalen planken van vier meter lengte, afstandhouders en palen. De buitenste laag van deze onderdelen bestaat uit zink. Daaronder zit een stalen laag. In de loop van de tijd gaat de laag van zink roesten. Trekt de roest ook in de binnenste laag van metaal, dan moeten we de rail meestal vervangen. Zit de roest alleen in de laag van zink, dan renoveren we hem. In de fabriek verwijderen we het oude zink en brengen we een nieuwe laag aan op de geleiderails. Daarna zijn de rails weer geschikt voor de middenberm van de A58.”
Veiligheid
Jimmy: “Veiligheid staat voorop. Dat geldt niet alleen voor de weggebruiker maar ook voor de mensen die aan de weg werken. Tijdens de nachtelijke werkzaamheden sluiten we daarom steeds een rijstrook van de A58 af, in beide richtingen. Wanneer we aan een vak van 500 meter werken, is het voor de veiligheid nodig dat we ongeveer 1200 meter van één rijstrook afsluiten. Op de rijstrook die nog wel open is, verlagen we de snelheid naar 70 kilometer per uur. Het is belangrijk dat mensen zich hieraan houden.”
Hinder
De eerste werkzaamheden zijn inmiddels verricht. “De weersomstandigheden - regen en mist - maakten het lastig voor de werklui. Ondanks dat is de planning toch overeind gebleven. Jimmy: “Weggebruikers zien ’s nachts natuurlijk de werkzaamheden en ze moeten hun snelheid minderen. Maar de rechterrijstrook is gewoon open en rond deze tijden zijn er niet zoveel weggebruikers als overdag. Het levert gelukkig maar weinig vertraging op!”
Ook in dit magazine
Op de hoogte blijven?
We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.
Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.