Automatisch rijden is volop in ontwikkeling. Met welke ontwikkelingen en pilots is RWS nu druk? Henk Schuurman, kerntransitietrekker Automatisering Voertuigen van het focuspunt Smart Mobility, licht een aantal van deze projecten toe.
AD(A)S-systemen
Zoals je ook in de rest van dit e-zine (en in het whitepaper) kunt lezen zijn nieuwe ADAS/ADS-systemen volop in ontwikkeling. Een systeem waar we binnenkort aanvragen voor typegoedkeuring van verwachten is ALKS: Automated Lane Keeping System. De meest geavanceerde vorm van ALKS neemt de rijtaak volledig van je over door automatisch afstand te houden tot je voorligger en automatisch van rijstrook te wisselen tot een snelheid van 130 km/u. In Duitsland is dit systeem (zij het beperkt) al toegestaan in personenauto’s. In Nederland zijn we nog niet zover omdat de wetgeving hiervoor nog aangepast moet worden. Wel zijn we ons in de NL Taskforce ADS met het ministerie IenW en de RDW aan het voorbereiden op het testen van dit systeem op de snelweg en we doen alvast ervaring op in Duitsland.
Een aantal ADAS-systemen zijn al langer op de markt en zijn ook steeds meer verplicht voor nieuwe voertuigen. Deze systemen functioneren niet altijd zoals bedoeld door verschillende oorzaken. RWS voert praktijktesten uit naar het functioneren van ADAS om zo meer inzicht te krijgen in de werking ervan. Henk: “De learning by doing-aanpak levert waardevolle inzichten op. De lessons learned delen we intern bij RWS en bespreken we met beleid en stakeholders.”
Meer weten over deze pilot? Bekijk het testoverzicht hier.
Henk: “Als we kijken naar automatisch rijden bij vrachtverkeer zien we twee ontwikkelingen: truck platooning op autosnelwegtrajecten en zelfstandig-/autonoomrijdende vrachtauto’s tussen logistieke hubs.” Beide concepten zijn onderdeel van de RWS- testagenda. Henk geeft een toelichting op de pilots.
Pilot truck platooning
Bij truck platooning rijden een aantal vrachtwagens vlak achter elkaar, waarvan alleen het voorste voertuig een actieve chauffeur heeft. De rest van de vrachtwagens volgt automatisch met behulp van een geavanceerde vorm van cruise control. Dit levert voor de volgende voertuigen een brandstofbesparing op. We hebben truck platooning in Nederland als eerste in Europa in 2016 al gedemonstreerd. In 2022 hebben we een nieuwe pilot truck platooning uitgevoerd op de corridor Rotterdam-Venlo. De pilot heeft ons nieuwe inzichten opgeleverd. Als wegbeheerder kijken we vooral naar de verkeersveiligheid van dergelijke platoons. Bij zeer korte volgafstanden wordt bijvoorbeeld invoegen een stuk lastiger. De volgende onderzoeksvragen kwamen aan bod in de pilot:
- Hoe kort kunnen vrachtwagens op elkaar rijden?
- Hoe lang kan een platoon zijn zonder dat de rest van de weggebruikers er last van heeft en wat betekent dit voor de verkeersveiligheid?
- Vormt truck platooning een gevaar voor (over)belasting van onze kunstwerken?
Rijkswaterstaat heeft een testoverzicht gepubliceerd over de Lessons Learned van recente proeven. Het testoverzicht beschrijft zeven verschillende proeven. Bekijk het testoverzicht hier.
Project MODI
In 2023 zijn we in een consortium gestapt van een EU-project (MODI). Hier onderzoeken we wat er nodig is om trucks (in de nabije toekomst) automatisch te laten rijden tussen hubs op het traject Rotterdam-Oslo. De havens fungeren hierbij als hubs. De markt ziet veel potentie in deze vorm van transport: er zijn minder chauffeurs nodig en je wordt niet beperkt door verplichte rusttijden. De pilot loopt t/m 2026. Henk: “We kijken in deze pilot vanuit onze rol als wegbeheerder naar infrastructurele knelpunten op de route. Welke fysieke en digitale oplossingen komen in beeld? Wat willen de andere wegbeheerders? Wat zijn de wensen van de truck fabrikanten en vervoerders? Deze dialoog is erg belangrijk voor ons.” De resultaten nemen we op in ons testoverzicht.
Meer weten over deze pilot? Bekijk het testoverzicht hier.