Hoofdstuk 5

Dit artikel hoort bij: LMA 03

Projectactiviteiten

Illustratie hoofdstuk 5

Projectactiviteiten

In 2017 heeft het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) het Project Synergie meldpunten uitgevoerd om te onderzoeken hoe toekomstbestendig de meldsystematiek is. Ontwikkelingen als de Omgevingswet en de Circulaire Economie waren hier de aanleiding voor. In 2018 hebben we hier een vervolg aan gegeven. Wij hebben onderzocht of het mogelijk is de verschillende meldpunten in Nederland beter op elkaar af te stemmen.

Synergie meldpunten

We hebben ons voornamelijk op de meldpunten gericht die dicht bij ons staan. Rijkswaterstaat beheert naast AMICE van het LMA ook het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) en het Meldpunt Bodemkwaliteit. Buiten Rijkswaterstaat hebben we gekeken naar de EVOA-gegevens van Inspectie Leefomgeving en Transport en het meldpunt Meststoffen dat is ondergebracht bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Voor dit onderzoek hebben we met veel verschillende partijen gesproken. Met de medewerkers van de meldpunten zelf, maar ook met de beleidsverantwoordelijken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gebruikers van de meldpunten. Tot die laatste groep behoren de toezichthouders en handhavers én het bedrijfsleven. Daarbij is gesproken over de kansen en wensen voor het nader tot elkaar brengen van de meldpunten. Maar uiteraard ook over de spreekwoordelijke ‘beren op de weg’.

Deze gesprekken leverden veel informatie op over synergiemogelijkheden. Mogelijkheden die relevant zijn voor enkele stakeholders en mogelijkheden die breed gedragen opvattingen en ideeën vertegenwoordigen. Uiteindelijk kunnen die worden samengevat naar de volgende 3 innovatiethema’s:

  1. Eén meldpunt afval als frontoffice voor bedrijven. Dit moet een antwoord zijn op de huidige versnippering van informatie over diverse informatiesites en meldsystemen.
  2. Open informatiestandaard voor het delen van afvalinformatie. Dit komt voort uit de verwachting dat het technisch en juridisch samenvoegen van de verschillende meldpunten op korte en middellange termijn niet haalbaar is. In plaats daarvan kunnen de gegevens uit de verschillende systemen zo worden opgebouwd dat ze makkelijk aan elkaar te koppelen zijn.
  3. Gebruik van intelligente systemen in het hanteerbaar maken van kennis voor de transitie  naar de circulaire economie. Het gaat hier om het inzetten van Kunstmatige Intelligentie in de vorm van een digitale ‘afvalassistent’. Die assistent moet gebruikers van meldsystemen begeleiden in het omgaan van wel of niet (meer) melden van afvalstromen.
Illustratie hoofdstuk 5

Projectactiviteiten

In 2017 heeft het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) het Project Synergie meldpunten uitgevoerd om te onderzoeken hoe toekomstbestendig de meldsystematiek is. Ontwikkelingen als de Omgevingswet en de Circulaire Economie waren hier de aanleiding voor. In 2018 hebben we hier een vervolg aan gegeven. Wij hebben onderzocht of het mogelijk is de verschillende meldpunten in Nederland beter op elkaar af te stemmen.

Synergie meldpunten

We hebben ons voornamelijk op de meldpunten gericht die dicht bij ons staan. Rijkswaterstaat beheert naast AMICE van het LMA ook het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) en het Meldpunt Bodemkwaliteit. Buiten Rijkswaterstaat hebben we gekeken naar de EVOA-gegevens van Inspectie Leefomgeving en Transport en het meldpunt Meststoffen dat is ondergebracht bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Voor dit onderzoek hebben we met veel verschillende partijen gesproken. Met de medewerkers van de meldpunten zelf, maar ook met de beleidsverantwoordelijken van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gebruikers van de meldpunten. Tot die laatste groep behoren de toezichthouders en handhavers én het bedrijfsleven. Daarbij is gesproken over de kansen en wensen voor het nader tot elkaar brengen van de meldpunten. Maar uiteraard ook over de spreekwoordelijke ‘beren op de weg’.

Deze gesprekken leverden veel informatie op over synergiemogelijkheden. Mogelijkheden die relevant zijn voor enkele stakeholders en mogelijkheden die breed gedragen opvattingen en ideeën vertegenwoordigen. Uiteindelijk kunnen die worden samengevat naar de volgende 3 innovatiethema’s:

  1. Eén meldpunt afval als frontoffice voor bedrijven. Dit moet een antwoord zijn op de huidige versnippering van informatie over diverse informatiesites en meldsystemen.
  2. Open informatiestandaard voor het delen van afvalinformatie. Dit komt voort uit de verwachting dat het technisch en juridisch samenvoegen van de verschillende meldpunten op korte en middellange termijn niet haalbaar is. In plaats daarvan kunnen de gegevens uit de verschillende systemen zo worden opgebouwd dat ze makkelijk aan elkaar te koppelen zijn.
  3. Gebruik van intelligente systemen in het hanteerbaar maken van kennis voor de transitie  naar de circulaire economie. Het gaat hier om het inzetten van Kunstmatige Intelligentie in de vorm van een digitale ‘afvalassistent’. Die assistent moet gebruikers van meldsystemen begeleiden in het omgaan van wel of niet (meer) melden van afvalstromen.