Dit artikel hoort bij: Data en Informatievoorziening editie 1
Ons werk aan wegen
Slimme gladheidsbestrijding met data uit jouw auto!
Brugopeningsvoorspeller Botlekbrug en Spijkenisserbrug
De Botlekbrug en Spijkenisserbrug gaan regelmatig open voor de scheepvaart op de Oude Maas. Brugopeningen zorgen voor extra reistijd voor het wegverkeer van en naar de gemeente Nissewaard en omgeving. Om de informatievoorziening te verbeteren, doen we een proef met het voorspellen van openingstijden van de bruggen.
Hoe strooiwagens weten waar en wanneer ze moeten strooien
Bevriezing van natte wegen, sneeuw en ijzel hebben grote gevolgen voor de veiligheid en de doorstroming van het verkeer. In de winter staan onze strooiwagens en werknemers dag en nacht klaar om gladheid te bestrijden. Zo zorgen we ook in de winter voor een goede bereikbaarheid door schone, veilige wegen.
Sensoren detecteren onveilge situaties op de (vaar-)wegen
We regelen ons verkeer steeds slimmer, efficiënter en duurzamer. Sensoren spelen hierin een grote rol. Ze worden niet voor niks de ogen en oren van de techniek genoemd. Op het water meten ze de actuele waterdiepte, die weer gecommuniceerd wordt met andere schippers. In tunnels signaleren sensoren door de lussen op het wegdek, snel een stilstaand voertuig. De snelheid kan dan aangepast worden. In deze aflevering van 'Samen slim op weg' zoekt Dennis uit wat sensoren nou precies zijn en hoe ze werken.
Verkeersdrukte meten op de weg
Rijkswaterstaat is er maar druk mee: de overgang van ontwikkeling naar productie van het Intelligent Wegkantsysteem. Maar wat kan dat mysterieuze grijze kastje langs de weg allemaal? Gerard Avontuur, programmamanager Centrale Informatievoorziening bij Rijkswaterstaat, ontrafelt het mysterie.
Alle beweegbare bruggen en sluizen vanuit een hoofdcentrale bediend
Noord-Brabant en Midden-Limburg: renovatie bedieningstechniek bruggen en sluizen en uitbreiding ‘Blauwe Golf’