De Innovatiecentrale loopt voorop in slim verkeersmanagement
Hoe kun je apps, zelfrijdende auto’s en drones inzetten voor een optimale doorstroming van het verkeer in Nederland én Europa? Dat onderzoeken Rijkswaterstaat, andere overheden, de markt en kennisinstituten sinds kort in De Innovatiecentrale in Helmond, een unieke proeftuin voor innovatieve projecten. Hier ondernemen diverse organisaties een gezamenlijke ontdekkingsreis naar de toekomst van smart mobility. Twee actievelingen zijn Wim Broeders, directeur van verkeersmanagementbedrijf MAPtm, en Laurens Schrijnen, ‘kwartiermaker’ en inmiddels directeur van De Innovatiecentrale.
Smart mobility is het aan elkaar koppelen van verkeersmanagementsystemen, actuele verkeersinformatie, route-informatie en communicatietechnieken. Hiermee krijgt de weggebruiker op maat gesneden, persoonlijke weginformatie – onder meer via routeplanners en apps – en kan het verkeer beter in goede banen geleid worden. Daarnaast richt smart mobility zich op allerlei ingebouwde autosystemen. Zo is het de basis voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, waar bijvoorbeeld Google al mee bezig is.
Schrijnen: ‘We staan niet aan de vooravond van dit soort technologische ontwikkelingen, we staan er middenin. Qua smart mobility in auto’s is er al heel veel mogelijk. Zo kent iedereen de inparkeer-apps wel.’
Broeders: ‘Of adaptive cruise control, waarmee een auto de snelheid automatisch aanpast aan zijn voorganger en netjes afstand houdt.’
Schrijnen: ‘Dat bestond 15 jaar geleden ook al, maar toen stonden er nog 20 computers op de achterbank om dat allemaal te regelen. Nu is bijvoorbeeld de Tesla gewoon een iPad op wielen. Er zit nog wel een stuur in, maar als de juiste software ingeladen wordt, zou hij zelf kunnen rijden.’