Rijkswaterstaat investeert fors in het onderhoud aan bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Veel van deze objecten zijn gebouwd in de jaren 60, 70 en 80 en een groot deel is aan renovatie of vervanging toe. Daarom maken we ze de komende jaren weer helemaal toekomstbestendig. Benieuwd wat we de afgelopen tijd zoal hebben gedaan in het kader van een Bereikbaar Zeeland? U leest hier het laatste nieuws.
De bodembescherming in de noordelijke duwvaartsluis van het Krammersluizencomplex is in november vernieuwd. Deze beschermlaag voorkomt dat schepen met hun vaarbewegingen de bodem beschadigen en zo de stabiliteit van de hele constructie in gevaar brengen. De bodembescherming bestaat uit zinkstukken met daaroverheen een laag stortsteen en beton. De 10-daagse stremming die nodig was om de werkzaamheden uit te voeren, is optimaal benut door ook enkele gerenoveerde remmingwerken terug te plaatsen en vast onderhoud aan de sluis uit te voeren.
Het monitoringsprogramma waarmee we de effecten van de baggerwerkzaamheden in de Zandkreekgeul meten is van start gegaan. De afgelopen maanden voerden we visuele inspecties en bemonsteringen uit bij diverse mossel- en oesterpercelen. Daarnaast plaatsten we 7 meetboeien op de bagger-, stort en suppletielocaties. Deze meten het hele jaar door de concentratie zwevend stof in het water. Tot en met december 2022 voeren we in totaal 6 monitoringsactiviteiten uit. Naast de eerder genoemde, registreren we ook de baggervolumes, analyseren we de veilinggegevens van mosselkwekers en vergelijken we de activiteiten en opbrengsten van de schelpdiersector.
Voorbereidende werkzaamheden aan bruggen Sluiskil en Sas van Gent
Ter voorbereiding op de grote ombouw van de bruggen bij Sluiskil en Sas van Gent plaatsten we onder meer nieuwe slagboomkasten, maakten we sparingen voor de besturingskasten en vervingen we noodmotoren van de brugaandrijving. In januari leggen we onderwaterkabels aan bij brug Sas van Gent en in februari doen we dat bij brug Sluiskil. Deze kabels voorzien de nieuwe bruginstallaties straks van elektriciteit en data. Ze maken dus een belangrijk onderdeel uit van de totale modernisering van de draaibruggen over het Kanaal Gent-Terneuzen. Tijdens de aanleg is de westelijke onderdoorvaart van beide bruggen gestremd voor de scheepvaart.
De toegangswegen op het sluizencomplex in Hansweert zijn verbeterd. Dit was nodig om de sluis beter bereikbaar te maken voor zwaar verkeer. Denk aan vuilniswagens, hulpdiensten, kranen en de tankauto die brandstof naar het bedienaarshuisje brengt voor bijvoorbeeld de verwarming en noodstroomaggregaten. Ook legden we parkeervoorzieningen aan en verhielpen we lekkages aan zogeheten dilatatievoegen. Deze siliconen voegen zitten tussen het beton van de kolkwanden. Ook legden we parkeervoorzieningen aan en verhielpen we lekkages in de voegen van de kolkwanden.
We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland. Met vragen, klachten of suggesties kunt u bij ons terecht via 0800-8002.