Met het inhangen van de zesde en laatste schuif van de Bathse Spuisluis, rondden we in juli de renovatie van de sluis af. Het is een van de vele spuisluizen, die functioneren als de kranen van ons waternetwerk. We draaien hier continu aan om het waterpeil op orde te houden, de waterkwaliteit te reguleren en de veiligheid te borgen. Adviseur waterbeheer Leen Dekker legt uit hoe de spuisluizen werken en waarom we ze zo hard nodig hebben.
Waterpeil en waterkwaliteit
‘Alleen al de Bathse Spuisluis heeft 4 verschillende functies’, begint Leen zijn verhaal. ‘De eerste is het spuien, ofwel afvoeren, van water uit de polders en Brabantse rivieren naar de Westerschelde. De Bathse Spuisluis kan tot wel 300.000 l water per seconde afvoeren en houdt zo het waterpeil op orde. Dat is belangrijk voor de scheepvaart, zodat de vaartuigen onder de vaste bruggen in het Schelde-Rijnkanaal door kunnen varen.’
Naast de waterkwantiteit, reguleert de Bathse Spuisluis ook de waterkwaliteit. ‘Via de schutsluizen dringt zout water het Volkerak-Zoommeer binnen. Dit gebeurt via kwel - opkomend grondwater - en tot voor kort door de Bathse Spuisluis. Daarom wordt vanaf het Hollands Diep zoet water in het meer gelaten via de Volkerak-inlaatsluis. Dit spoelt verzilt water via de Bathse Spuisluis weg. Dat is belangrijk voor de agrariërs, die het zoete water gebruiken om hun akkers te besproeien.’
Keren en vis migreren
De derde functie is een belangrijke voor de veiligheid. De Bathse Spuisluis maakt namelijk onderdeel uit van de primaire waterkering en keert het water van de Westerschelde als dit hoger staat dan op het Volkerak-Zoommeer. ‘Dat vinden wij al bijna vanzelfsprekend, maar zonder objecten als de Bathse spuisluis zou de waterstand op het Volkerak-Zoommeer zodanig kunnen oplopen, dat het overstromingen kan veroorzaken.’
Tot slot levert de Bathse Spuisluis een belangrijke bijdrage aan de vismigratie. ‘Veel vissen trekken vanuit de Westerschelde naar het Volkerak-Zoommeer om zich voort te planten. Als het hoog water wordt op de Westerschelde, gaat de schuif dicht en kunnen de vissen niet voorbij de sluis’, legt Leen uit. ‘Daarom hebben wij in een van de schuiven een doorgang gemaakt, waardoor ze toch het meer op kunnen zwemmen.’
Video: de laatste schuif op zijn plek
Met het inhijsen van de laatste schuif is op 6 juli 2020 de renovatie van de Bathse Spuisluis afgerond. Kijk mee hoe dat eraan toeging.
Groot onderhoud nodig
De noodzaak aan spuisluizen ontstond in de jaren 80, toen alle zeegaten werden afgedamd in het kader van het Deltaplan. De spuisluizen, scheepvaartsluizen en doorlaatsluizen houden de verbinding met de zee in stand. Dit is in het belang van zowel de scheepvaart als de afvoer van water. Sommige schutsluizen, zoals de Krammersluizen, Sluis Terneuzen en Zandkreeksluis kunnen ook spuien.
Na ruim 30 jaar is er naast het reguliere onderhoud aan al deze sluizen, ook groot onderhoud nodig. Na de Bathse Spuisluis en de Flakkeese Spuisluis is de Brouwerspuisluis aan de beurt. We geven de hydraulische installaties, die ervoor zorgen dat de sluisdeuren open en dicht kunnen, een upgrade. Vernieuwen de beschermlaag van de schuiven. En vervangen de damwanden aan de zijde van het Grevelingenmeer. Al deze werkzaamheden staan gepland tussen 2022 en 2026.
In diezelfde periode willen we ook starten met de bouw van het nieuwe doorlaatmiddel in de Brouwersdam. Deze doorlaat moet door het uitwisselen van zo’n 1.000 m3 water per seconde een grotere getijslag terugbrengen in het Grevelingenmeer. De verse aanwas van zout water zou de waterkwaliteit zo weer op orde kunnen brengen. En dat heeft weer een positief effect op het onderwaterleven dat nu kampt met een zuurstoftekort.
Bekijk voor een overzicht van alle werkzaamheden aan de bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland onze projectpagina Rijkswaterstaat.nl/bereikbaarzeeland. En abonneer u op onze nieuwsbrief. Zo ontvangt u 4 keer per jaar automatisch het e-zine met de belangrijkste updates.